OTVORENÝ LIST ministrovi zdravotníctva

Ing. Dušan Lukášik,CSc. Námestie osloboditeľov 24, 031 01 Liptovský Mikuláš
mobil: 00421910237237 email: lukasik.dusan@gmail.com
….

Ministerstvo zdravotníctva SR
Kamil Šaško
Minister
Limbová 2
837 52 Bratislava 37
…
.
.
OTVORENÝ LIST
…
V Liptovskom Mikuláši 14. mája 2025
Vec: Stav zdravotného systému v SR
Vážený pán minister,
aj obdobie 2020 až 2023 ukázalo, že zdravie je verejnou hodnotou. Nie je možné zákonmi z roku 2004 a ich interpretáciami zmeniť zdravie na individuálne zdravie, ktoré zdravotný systém poistencovi odníme a narába s ním ako s tovarom paradoxne za peniaze, ktoré povinne občan platí v systéme povinného poistenia. Informácie predsedu NKÚ o zisteniach v zdravotnom systéme potvrdzujú, že na systémovej úrovni došlo k takým interpretáciám zákona, ktoré umožnili realizovať nasledovnú prax:
1. V systéme povinného zdravotného poistenia neexistuje trh. Systém viacerých zdravotných poisťovní vytvorilo nasledovné problémy:
- Ak neexistuje trh, nemôže existovať zisk. Tvorba zisku je potom vecný nezmysel a je v rozpore so zákonmi logiky, t.j zákonom prírody
- Nie je využitá ekonomika z rozsahu.
- Dôsledkom je, že systém povinného poistenia má niekoľko násobne vyššiu réžiu
2. Vlastníctvo poisťovne a nemocníc, lekární a distribučných spoločností a laboratórií vytvára konflikt záujmu u majiteľa, ktorý sám rozhoduje, či štátom poslané peniaze si vytiahne z poisťovne, alebo z niektorého iného subjektu, ktorý vlastní
3. Asymetria v informáciách medzi lekárom a pacientom. Pacient je v postavení, že môže lekárovi buď veriť alebo neveriť. Lekár je pod tlakom kapitálu povinný nie vyliečiť pacienta a odstrániť príčinu jeho choroby, ale opakovane liečiť následky a lekárske výkony fakturovať. Mudr. Hnízdil Vám vie poskytnúť detaily, ako tento systém funguje, prezentoval ich verejne na sociálnych sieťach. Nie je riešením, aby pacient svojimi vedomosťami vyrovnal takúto rozsiahlu asymetriu v informáciách. Vzhľadom na pomerne objektívne určenú odvrátiteľnú úmrtnosť orgánmi EU pre rok 2013, stanovenú na 44,6% zo všetkých umretých do 75 rokov života, je možné konštatovať, že zlyháva Úrad dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý toleruje takýto extrémny stav pri výkone zdravotného systému, čo je zjavne v rozpore rozhraní pokus a omyl s ustanovením §4 zákona o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.1 Je to systém, ktorý je na rozhraní pokus a omyl.

Ak ale chápeme zdravie ako verejný majetok a teda organizujeme povinné zdravotné poistenie, potom čelíme problému, ktorý v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia Garett Hardin nazval tragédia spoločného majetku. Určil, že jeho podstatu tvorí morálka. Všetky tri vyššie citované okruhy problémov sú dobre známymi problémami v ekonomike aspoň päťdesiat rokov. Problém tragédie spoločného majetku vyriešila nositeľka Nobelovej ceny pani Elinor Oström.
Pre fondy II. piliera dôchodkového zabezpečenia NBS zistila, že pri majetku cca 11 mld. € v porovnaní s výkonnosťami fondov v Nórsku, Novom Zélande a Kanade chýba ďalších 11 mld. €. Na systémovej úrovni to znamená, že správcovia zhodnocujú majetok do úrovne inflácie, ale porovnateľné fondy zhodnocujú majetok na úrovni 5% nad infláciu, čo som v roku 2012 preveroval na výsledkoch v Kanadskom penzijnom fonde. Ukazuje sa, že zhodnocovanie 5% nad infláciu vedie k majetku 22 mld. €. Index korupcie CPI TI v SR sa dlhodobo pohybuje medzi 4 až 5,5 s priemerom cca 5. Ak index CPI IT použijeme ako rizikovú prirážku, dostaneme 11 mld. €, čo bola realita majetku v II. pilieri počas hodnotenia NBS.
V roku 2013 som na pôde Európskeho parlamentu v rámci Inovačného fóra na prednáške ukázal, že odstránením 10% korupcie v štátoch EU dochádza k zdvojnásobeniu tvorby HDP na obyvateľa. Ak teda aplikujeme index korupcie v roly rizikovej prirážky, potom je z 10 miliárd €, ktoré tečú ročne do systému zdravotníctva efektívne vynaložených iba 5 miliárd € a za zbytok spoločnosť nedostáva protihodnotu. Aké sú detaily prerozdeľovania zdrojov vo Vami riadenom rezorte sú uvedené v správe NKÚ, ktorú komentoval jej predseda pán Lubomír Andrassy osobne začiatkom mája 2025 v médiách.
V súčasnosti verejnosť diskutuje aj otázku, z čoho vznikla nadmerná úmrtnosť na Slovensku najmä:
- Čo je príčinou, že v prvej vlne pandémie neexistuje až do októbra 2020 nadmerná úmrtnosť
- Prečo v druhej vlne došlo k dramatickému nárastu nadmernej úmrtnosti dosahujúcej temer hodnotu 90%
- Čo je príčinou nadmernej úmrtnosti počas tretej vlny dosahujúcej až 95%?

Prečo nemá verejnosť k dispozícii detailný výpočet nadmernej úmrtnosti, ktorá vo výpočtoch zohľadňuje Pull Forward Effekt a verejnosti sa predkladá, že nadmerná úmrtnosť neexistuje v roku 2024, čo je v rozpore s odhadom spracovaným pánom Miroslavom Štecom pre roky 2023 a 2024?


Samostatná verejná diskusia sa vedie k vystúpeniam poslanca pána Petra Kotlára. V zásade je možné konštatovať, že riadil procesy spojené so vstupnou kontrolou liečiv mRNA, t.j úlohou testov bolo porovnať deklarovanú kvalitu dodaných liečiv a skutočnosť. To je samozrejme úlohou ŠUKL. Otázka teda znie, boli vstupné testy organizáciou ŠUKL pred použitím liečiv mRNA skutočne vykonané a teda deklarované parametre boli v súlade s testovanými vzorkami alebo nie?
Prečo systém VAERS hlásil už počas prvého roku nebývalo veľký počet hlásení o klinických príznakoch vedľajších účinkov vakcín mRNA?
Od zverejnenia metaštúdie viac ako 220 vedeckých prác v polovici roku 2022 je známa štruktúra vedľajších účinkov vakcín mRNA a ich prepojenie s klinickými príznakmi chorôb, ktoré poskytujú logické vysvetlenie pozorovaných javov.2 V zásade je možné formulovať reálne preventívne programy aj v situácii, kedy ešte klinické príznaky neexistujú a teda imunitný systém pacienta zvláda dodatočnú alostatickú záťaž od vedľajších účinkov vakcín. Pojem turbo rakovina indikuje, že po prelomení imunitného systému je významne nižšia šanca na vyliečenie pacienta.
Zrejme samostatnú kapitolu otvoril pán Peter Kotlár obrázkom bez definovania samotného problému. Pokiaľ sa skutočne bude jednať o problém biologicky nerozložiteľnej verzie grafénu, čelíme problému, ako dostať tento materiál z organizmu človeka.
Dnes je z USA potvrdené, že vírus SARS-CoV-2 bol vyvinutý v laboratóriu. Umelé vírusy sa mutáciami oslabia a zanikajú. Nezodpovedaná otázka je, odkiaľ sa vzali vírusy druhej a tretej vlny, ktoré nemajú genetický pôvod s vírusom SARS-CoV-2 a ani medzi sebou a akým spôsobom boli distribuované?
Ak dnes vieme, že prvý zistený nositeľ SARS-CoV-2 bol dňa 6. marca 2020, skutočne boli naplnené podmienky zákona na vyhlásenie mimoriadneho stavu vládou už dňa 11. marca 2020, ktoré odňali základné občianske práva občanom, keď k naplneniu týchto podmienok nedošlo počas obdobia 2020
až 2024 vo Švédsku ani raz? Vaši právnici musia mať na tento problém právnu analýzu a z nej vychádzajúci právny názor. Môžete ho zverejniť?
Nadmerná úmrtnosť by mala viesť k jasným preventívnym opatreniam, spojených s určením príčin nadmernej úmrtnosti a s určením preventívnych opatrení ešte pred tým, ako sa choroby prejavia klinicky. Proste keby takto prevádzkovateľ pristupoval k prevádzke jadrovej elektrárne a problémy by riešil až po jej výbuchu, asi by sme už na Slovensku neexistovali. Programy prevencie nie sú skríningy pre vyhľadanie klinických príznakov choroby. Sú to také programy, ktoré identifikujú príčinu choroby, ktorá ešte nemá klinické príznaky a odstráni ju. Pre metodiku doporučujem Felittiho štúdie Adverse Childhood Experiences.
V súvislosti s konsolidáciou verejných financií je zrejmé, že postačuje zabezpečiť normálne fungovanie rezortu zdravotníctva a zhruba 4 až 5 miliárd € ročne je možné vyriešiť priamo vo Vami riadenom rezorte.
Verejnosť od Vás očakáva, že sa sústredíte na rozhodujúce otázky Vášho rezortu. Vyššie tri príčiny sú pomerne jednoduché ekonomické problémy, dávno zvládnuté v ekonomike a ich vyriešenie obratom prinesie potrebné zdroje jednoducho s výrazne zníženými nákladmi na prevádzku systému zdravotníctva.
Verím tomu, že predseda NKÚ pán Andrássy Vám poskytne jeho kontrolné zistenia, hoci Vy ako minister verím, že tieto jednoduché problémy máte identifikované, máte ich rozanalyzované a aj viete ako ich idete riešiť. Proste určite problémy ovládate s ďaleko vyššou mierou znalostí o systéme ako aj o detailoch v porovnaní s NKÚ, len ste zatiaľ neinformovali verejnosť, či ministra financií.
Dovolím si Vás požiadať, aby ste verejnosť informovali o tom, aký máte plán a ako idete odstrániť vyššie určené zásadné problémy zdravotného systému tak, aby k nezmyselným zvyšovaniam daní nemuselo dôjsť a zároveň sa výrazne zvýšila kvalita zdravotného systému.

S pozdravom
Dušan Lukášik
..
1 Poskytovateľ je povinný poskytovať zdravotnú starostlivosť správne. Zdravotná starostlivosť je poskytnutá správne, ak sa vykonajú všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy a v súlade so štandardnými postupmi na výkon prevencie, štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi pri zohľadnení individuálneho stavu pacienta.
2 Seneff, S. N. (25. 4 2022). Innate immune suppression by SARS-CoV-2 mRNA vaccinations: The role of G-quadruplexes,
exosomes, and MicroRNAs. Dostupné na Internete: Science Direct:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S027869152200206X
,,,,
Na vedomie:
Minister financií SR
Zanechajte nám komentár