Národná identita vo svetle systému hodnôt a morálky spoločnosti
Teórie majú hodnotu znalostí, len keď sú overené praxou.
Budova, orientovaná na služby zákazníkovi spĺňajúca kritériá EU pre rok 2050
Riešenie II. piliera dôchodkového systému.
Prevencia proti vedľajším účinkom vakcín mRNA.

Rozsiahle analýzy rôznych spoločenských systémov umožnili Dušanovi Lukášikovi sformulovať svoj vlastný názor na systém hodnôt. Ako nadstavbu nad systémom hodnôt sformuloval vlastnú definíciu demokracie, pod ktorou rozumie spoločnosť, v ktorej je zosúladený spoločenský a individuálny záujem v limitoch ekologických systémov pri zachovaní alebo raste slobody spoločnosti. Ukázal, že index korupcie predstavuje syntetický indikátor, ktorým je možné merať, kde sa spoločnosť nachádza na trajektórii medzi protipólmi demokracia a diktatúra. Transcedentné zdroje poznania, súčasťou ktorých sú aj zákony prírody ako objektívne zákony predstavujú kritérium pri formulovaní názoru, včítane právneho názoru. Debaty v relácii Okno do duše, ktoré vedie s psychológom Dr. Jozefom Čuhom často zasahujú do oblastí psychológie, niektorých výsledkov neurobiológie či sociológie. Argumentačná báza Dušana Lukášika je v rovine overiteľných faktov a modelov platných pre živé systémy, akými sú model chaosu a komplexný adaptívny model. Otvorenie diskusie ohľadom kultúrno – etických otázok je možnosťou konfrontovať systém hodnôt s rôznymi pohľadmi spoločenského spektra. Pri tak abstraktných pojmoch otázkou je, či je možné aj v tejto oblasti zaujať stanovisko vyargumentované cez overené fakty a interpretované v primeraných modeloch? Reštart 21 uviedol, že snaha o zmenu ústavy je určovanie ciest nášho osobného života, ale aj národa ako celku. Pri svojom stanovisku vychádzajú z textu k návrhu zmien, ktorý znie: „SR si zachováva zvrchovanosť… vo veciach národnej identity tvorenej najmä základnými kultúrno-etickými otázkami”. Ako je možné vnímať takéto stanovisko?

Ak pracujete s ústavou, ako najvyššou právnou normou, potom je nutná primeraná opatrnosť a čokoľvek, čo chcete zmeniť, musí prejsť hlbokou analýzou a hlavne, musíte mať definované kritériá pre posudzovanie či už navrhovaných zmien alebo súčasného stavu. Častokrát stačí účelová interpretácia textu, ktorý je sám o sebe dobrý a dostanete prekvapivé interpretácie. Preto je potrebné vždy sa pýtať čo sledoval v danom texte zákonodarca, alebo povedané právnickým slangom, aký je duch znenia zákona, či jeho časti. Keď som si prečítal stanovisko Reštart21 a jeho kritické vyjadrenie, osobne mi chýbal odkaz na analytickú časť. Bez nej sa mi celé vyjadrenie javí len ako produkt povrchného hodnotenia, či skôr subjektívneho názoru autorov, pričom ak by bolo doplnené argumentačne, mohol by takýto materiál priniesť vhľad do problému a je ľahko možné, že autori by dokázali presvedčiť o svojej pravde.
Vieš konkretizovať svoj prístup k popisu spoločnosti?
Testom akéhokoľvek modelu, či teórie je prax. Bez zistených a overiteľných faktov nie je možné skutočne pochopiť spoločnosť, v akom stave spoločnosť je a samozrejme hľadať aj zdroje a príčiny, ktoré sú reálnym zdrojom chovania sa jednotlivcov a spoločnosti ako celku. To, čo dnes máme k dispozícii, je ohromný test spoločnosti a reakciu spoločnosti naň v podobe pandémie covid 19. Mali sme možnosť sledovať chovanie, či už svoje alebo svojich najbližších ale tiež aj celej spoločnosti ako reakciu na krízu v podobe proti pandemických opatrení. V svetle rozhodnutia Najvyššieho súdu USA ohľadom vakcín mRNA s odvolaním sa na Norimberský proces, je možné tvrdiť, že s najväčšou pravdepodobnosťou išlo o bezprecedentný útok proti ľudskosti.

Profesor Turánek napísal:
„Nejvyšší soud Spojených států oficiálně rozhodl: technologie mRNA vakcín způsobila nevratné škody. Žalobci: koalice občanů poškozených očkováním, lékaři v první linii, lékařští výzkumníci a muž, který vedl obvinění – ministr zdravotnictví a sociálních služeb Robert F. Kennedy Jr. Žalovaní: Pfizer, Moderna, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson a několik vládních agentur, které pomohly s rozběhem nejagresivnější a nedostatečně otestované masové lékařské kampaně v moderní historii. Nejvíce děsivý okamžik nastal, když se soud odvolal na Norimberský kodex – tutéž doktrínu z doby po druhé světové válce, která měla zabránit neetickým lékařským experimentům. Vědečtí experti vypověděli, že mRNA terapie nezůstaly v místě vpichu injekce, jak se původně tvrdilo, ale rozšířily se do hlavních orgánů, včetně srdce, jater, vaječníků a mozku. Prokázali, že spike protein byl toxický – vyvolával kolaps imunitního systému, poruchy srážlivosti krve, neurologické poškození a náhlou smrt. Precedent stanovený Nejvyšším soudem USA nyní slouží jako právní měřítko pro mezinárodní spravedlnost.“

Chovanie človeka v podmienkach nastavených autoritou na individuálnej úrovni skúmal Stanley Milgram1. Philip Zimbardo2 šiel ďalej a zisťoval, ako sa človek chová ak sa nastaví celý systém. Zimbardo zistil, že bežný človek sa v priebehu dní prispôsobí nastavenému systému, bez ohľadu na etiku a morálku takého systému. To významné, čo zistil Milgram na individuálnej úrovni počas svojich experimentov je, že iba cca 20% z populácie je vybavených psychologickými a morálnymi zdrojmi, aby sa vzopreli príkazom autority, bez ohľadu na to, aký je tento príkaz nelegitímny až po vraždu. Jeho výskum ukázal, že je to PODRIADENIE AUTORITE, čo bol rozhodujúci nástroj, ktorý vedie spoločnosť k fašizmu. V psychologickej rovine je podriadený zbavený pocitu zodpovednosti za svoje činy, hoci právne je za ne plne zodpovedný.
1 Milgram.S. Obedience to Authority
2 Zimbardo P. The Lucifer Effect
Prejavuje sa táto skutočnosť aj u nás? Vieš uviesť nejaký príklad?

Vezmi si kauzu nástenkového tendra. Exminister Janoušek ani po právoplatnom odsúdení súdom pri nástupe na trest sa necítil vinný. To je podstata javu podriadenosti autorite, kedy človek nadobúda presvedčenie, že zodpovednosť za akýkoľvek trestný čin až po vraždu nenesie vykonávateľ, ale nadriadený, ktorý vydáva pokyn, hoci právne je jasné, že ako osoba so slobodnou voľbou zodpovedá za svoj čin. Keďže Janoušek nemal priamy úžitok z tejto korupčnej kauzy, len nepriamy (zostal dočasne na funkcii ministra), nebol schopný v čase činu pochopiť, že z právneho hľadiska on nesie zodpovednosť. Samozrejme v tejto pozícii bol aj jeho nástupca na ministerstve Štefanov, ktoréhopostihol podobný osud. Celkom ináč sa zachoval minister Izák na MŽP. Nesplnil požiadavku toho istého politického vodcu v kauze predaja emisií a radšej volil odvolanie, ako priamu účasť na tejto kauze. Proste emočné a morálne zdroje ministra Izáka spĺňajú kritériá Milgrama pre odolnosť voči korupcii, u ministrov Janoušek a Štefanov tieto zdroje boli nedostatočné. A nedostatočné boli aj u nástupcu ministra Chrbeta, ktorý nakoniec zmluvu ohľadom emisií podpísal.

Ak tieto výskumy zovšeobecníš, potom je možné ukázať, že index korupcie CPI IT vystihuje pomerne jasne tento problém. Index korupcie CPI IT predstavuje metaindex 13 tich indexov, popisujúcich spoločnosť z rôznych hľadísk. V našej predchádzajúcej debate3 som ukázal na príklade II. piliera dôchodkového sporenia SR, že plní funkciu systémovej rizikovej prirážky v ekonomických oceňovacích modeloch. Ak vezmeš štáty EU, potom odstránenie 10% korupcie spôsobuje zdvojnásobenie HDP v prepočte na obyvateľa. Pri indexe korupcie 7,5 a vyššie už môžeš tvrdiť, že spoločnosť zaznamenáva rast slobody. Ukazuje sa ale, že rast životnej úrovne meraný HDP nie je totožný s rastom kvality života. Preto rast HDP bez dosiahnutia indexu korupcie 7,5 a viac nie je spojená s rastom kvality života. Vidíme to na Slovensku, pokles indexu korupcie na 4,9 znamená, že na trajektórii protipólov demokracie a diktatúry sme sa preklopili na trajektóriu diktatúry.
Milgram a Zimbardo sa zaoberali temnými stránkami ľudskej duše. Kde sa ale berie v národe takáto vlastnosť, ktorá je schopná prejsť až do jej brutálnej podoby fašizmu?
Všimni si, podriadený autorite vyhovuje v našej kultúre procesu, ktorý bol zavedený v katolíckej forme kresťanskej viery. Pod hrozbou zatratenia duše došlo k zavedeniu najprv verejnej spovede hriešnika a k odpusteniu jeho hriechov autoritou, čo sa následne transformovalo na súkromnú opakovanú spoveď hriešnika pred autoritou s nutnosťou vyspovedať sa zo svojich hriechov minimálne raz ročne v roku 1215.
Autorita nariadila hriešnikovi pokánie a následne hriešnikovi udelila rozhrešenie. Tým, že hriešnik prijal rozhrešenie, uznal autoritu kňaza nad sebou. Opakovaním tohto rituálu sa posilňovala autorita kňaza. Paralelne s procesom spovede došlo aj k formovaniu inštitútu odpustkov. Prvé odpustky boli udelené tým, ktorí sa zúčastnili prvej križiackej výpravy v roku 1095 pápežom Urbanom II. Od 14.teho storočia už došlo nielen k potvrdzovaniu odpustenia hriechov písomným spôsobom, ale odpustky sa začali predávať. Dokonca došlo aj k poisteniu hriešnika, najprv si hriešnik kúpil odpustok a potom išiel spáchať hriech. Ján Hus bol prvý, ktorý sa kriticky vyhranil voči praxi odpustkov zhruba sto rokov pred Martinom Lutherom.
Rozkol v cirkvi viedla až k Tridentskému koncilu, ktorý síce potvrdil teologickú platnosť odpustenia, ale zakázal predaj odpustkov. Husitské boje a Reformácia nakoniec viedli k 31. októbru 1517, kedy Martin Luther vydal 95 téz proti odpustkom a zneužívaniu moci v Cirkvi, čo sa pokladá za vznik protestantskej cirkvi.
Ako príčina bolo definovaných päť skutočností:

- Zneužívanie odpustkov
- Korupcia v Cirkvi
- Spása vierou a nie skutkami
- Dostupnosť Biblie
- Humanizmus – návrat k pôvodným textom a myšlienkam Biblie
V roku 1555 Rímsko nemecká ríša uznala luteránstvo ako oficiálne vierovyznanie podľa princípu „cuius regio, eius religio“.4
Tu je nutné si všimnúť dve skutočnosti. Náboženstvá sa líšia výkladom textov Biblie. Druhá rovina je rovina psychologická.
Skúsme ich rozobrať. Prečo zdôrazňuješ rovinu psychologickú?

Udelené pokánie autoritou má vyvolať ľútosť nad svojimi hriechmi. Tie ale musia byť najprv pred autoritou priznané hriešnikom. Pocity hanby a pocity ľútosti sprevádzajú tieto procesy. Transformácia a internalizácia týchto pocitov do psychiky človeka umožnilo vybudovať regulačný nástroj v podobe emócií nad jeho inštinktami a nahradiť značnú časť poriadkových služieb v podobe vojska a polície výlučne cez psychickú internalizáciu v podobe emočných štruktúr. Ak dnes vieme, že ľútosť a sebaľútosť sú ústrednými emóciami traumy, tak môžeme tvrdiť, že kresťanský spôsob výchovy zahrňuje aj cez systém trestov dieťaťa, kde nástrojmi je dosahovaná výchova, ktorá sa prejavuje emóciou ľútosti.
Medzigeneračným prenosom viac alebo menej v nevedomom režime sa tento typ výchovy preniesol až do modernej doby. Odhadom 10 až 40% detí prechádza javom detskej koliky, čo nie je nič inšie ako fyziologický prejav traumy. Niektoré zdroje udávajú cca 25% z populácie. Navyše, negatívne orientovaná výchova kresťanského typu spôsobuje, že aktivita mozgu sa nastaví v ľavej hemisfére a prednostne generuje emócie strachu, závisti, nenávisti a chamtivosti. To dokumentuje obrázok vyššie. Jej výsledkom je súťaž a snaha dosiahnuť maximum úžitku pri minimálnom vynaložení vlastného úsilia, čo jednoducho vedie ku spoločnosťou tolerovanej korupcii.
Trauma sa ale prejavuje aj vlastným komplexom hrdinu. Scheuler zistil pri aplikácii teórie komplexov a teórie chaosu, že komplex hrdinu má zo všetkých komplexov najväčší emocionálny náboj. Preto tento komplex je najaktívnejší v reakcii na podnet, čo je možné spoľahlivo dokumentovať v parlamentných či prezidentských voľbách, kde nám boli predstavení hrdinovia dobra a ich symboly, či už to bol štandardne Jánošík v prípade Fica, hrdinka zo skládky v prípade Čaputovej, či Dobrý Anjel Andreja Kisku alebo neúnavný bojovník proti korupcii Igor Matovič. Verejnosti nevadilo, že v prípade symbolu Jánošíka to bol skôr proces chudobným bral a bohatým dával, čo je úplný rozpor s legendou.
Proste médiá a politický marketing vykreslia ilúziu hrdinu a verejnosť jej podľahne. Ak sa ale vrátim ku kultúrnym koreňom v náboženstve, potom u protestantov na rozdiel od katolíkov má cirkev a kňaz významne nižšiu autoritu ako katolícka cirkev a viere zostal len Boh a aj ten, ako píše C. G. Jung bol spochybnený5. Všimni si, keď sa na Slovensku ku rímskokatolíckej viere hlási 55,8% obyvateľov, k protestantom je to približne 6,9%, z čoho evanjelikov je 5,3% a kalvinistov 1,6%.
Aké máš k dispozícii overiteľné fakty a ako je ich možné interpretovať v svetle takých teórií akými sú Jungova teória komplexov alebo model chaosu?
Najprv je nutné vymedziť rámec, ktorý poskytne argumentačnú rovinu a overiteľné fakty. Ak vezmeme za kritérium zákony prírody (súčasť transcendentných prameňov práva)6 ako kritérium, z ktorého vychádza aj systém hodnôt, potom je možná vcelku vecná debata aj v takých spoločensko etických otázkach, ako je prerušenie tehotenstva alebo nevyslovená otázka, či má spoločnosť podporovať LGBTI komunitu, alebo ju tolerovať, či zaviesť represie. Autori stanoviska Reštart21 doplňujú komplex problémov o eutanáziu, zmenu pohlavia a o slobodu rozhodovania ženy o sebe všeobecne. Autori tvrdia, že navrhovateľ chce nanútiť konštrukciou tradičnej rodiny, jej konzervatívny výklad katolíckej doktríny. Dnes ale veda pokročila ohromne ďaleko a je možné nájsť primerané vedecké modely a overené fakty, ktoré poskytujú informácie a môžu vytvoriť bázu pre rozhodovanie. Ak by som mal uviesť tie najdôležitejšie, tak sú to práce v biológii, genetike, vývojovej biológii, v neurobiológii a v tomto prípade zvlášť vo vývojovej neurobiológii Allana Schora, práce v regulácii organizmu počas vývoja plodu, sú to teórie komplexov C. G. Junga, teória chaosu a komplexity a otázky spojené s etickým chápaním postavenia človeka a spoločnosti ako súčasť prírody.
5 C.G.Jung Výbor z díla III. Vztahy medzi Já a nevědomím, str 110
6 Koudelka Z. Transcedentní pramen práva [Kniha]. – Příbram : Leges, 2018.
Veľmi dôležité je, aby riešenie obsahovalo zjednotenie protikladov, ktoré v svojom rovnovážnom bode zjednotenia poskytuje trvalé vyriešenie problému. Kompromis nehľadá objektívnu rovnováhu dvoch protikladov, ale je založený na subjektívnom určení, cez princíp pomyselného obchodu medzi protistranami. Málokedy ak vôbec je riešenie cez kompromis totožné s riešením pri využití protikladu. Aj preto zjednotenie protikladov poskytuje výrazne stabilnejšie riešenie v porovnaní s kompromisom a navyše býva podložený overenými faktami. Kompromis obyčajne obsahuje v sebe prvky nestability. Podobne je nutné akceptovať, že znalostná krivka je uplatniteľná tak na neživé ako aj na živé systémy a preto zavádzanie nových znalostí je súčasne potvrdzovaním predchádzajúcich znalostí a nie ich negácia. Príkladom je vlnová rovnica Schrödingera, ktorá neneguje zákon sily Newtona, ale len rozširuje oblasť v ktorej pôsobí. V limite vlnová rovnica prechádza do zákona sily. Preto len odmietnutie konzervatívno-katolíckej vízie, čo je kultúrne a čo je mravné je síce možné, ale autori svoje stanovisko nijak vecne neargumentujú. Škoda, debata by bola určite plodná. Na druhej strane vyzývajú odborníkov na vyjadrenie k nastolenej problematike, ktorú určili v piatich okruhoch s nasledovným vyjadrením, citujem:
„Za onou „mravnou” starostlivosťou sa skrýva boj proti:
• prerušeniu tehotenstva
• slobode ženy rozhodovať o sebe všeobecne
• možným partnerstvám dvojíc rovnakého pohlavia
• eutanázii
• zmene pohlavia
Proste uchovať všetko to, čo nám chcú nanútiť konštrukciou „tradičnej rodiny”. S konštrukciou, ktorá nemá nič spoločné so slovenskou realitou (identitou!), ale je iba predstavou konzervatívneho výkladu katolíckej doktríny. Celá koncepcia „kultúrno-etickej vojny” je dovozom z americkej reality a nemá s našimi humanistickými tradíciami nič spoločné.“
Humanizmus, ako návrat k pôvodným textom Biblie a ich interpretácia cez zákony prírody, ako kritérium správnosti a pravdivosti nie je asi nič inšie, len dnešné vyjadrenie pretrvávajúceho sporu katolíckeho náboženského systému s protestantským vnímaním reality a výkladu Biblie.
Znie to hodne abstraktne. Môžeme rozobrať aspoň jeden príklad, ktorý vecne ozrejmí o čo ide v tomto spore?

Aby som sa mohol vyjadriť cez fakty, je potrebné v stručnosti popísať aspoň základ, akí sme ako ľudia. Ak zohľadníme všeobecné princípy, ktoré vyskúmala genetika, potom môžeme konštatovať nasledovné. Príroda veľmi precízne overuje svoje biologické systémy. Napríklad u mačkovitých šeliem, ideálne adaptovaných na prostredie, sa genetická výbava nemení už milióny rokov. Človek má 19 969 génov kódujúcich proteíny a cca 17 000 až 24 000 nekódujúcich RNA génov. Počas jednej generácie sa mení, ako odraz na adaptáciu vonkajšieho prostredia, priemerne 30 génov. Časť génov je stabilných a časť génov podlieha mutáciám. Na genetickú obmenu organizmu človeka sú potrebné milióny rokov a aj tak by neboli zmenené všetky gény. Je známe, že časť génov, ako je napríklad rodina Sirtuínov je prítomná v každom živom organizme na Zemi, akoby v bunkách existovali od vzniku prvej živej bunky spred 3,5 miliardy rokov.7
Ako to funguje ukazuje objav takzvanej Mitochondriálnej Evy. Podľa odhadov žila pramatka súčasného ľudstva spolu s inými ženami pred 150000 až 200000 rokmi. Potomkovia ostatných žien postupne vyhynuli. Každý človek na Zemi je potomkom v ženskej línii tejto Evy, čo bolo potvrdené výskumom genetiky mitochondrií. Odhadované rozpätie je 6000 až 8000 generácií, pri štandardnej dĺžke jednej generácie 25 rokov. Príroda obdarila človeka adaptačným mechanizmom v podobe vedomia, súčasťou ktorého je nutnosť posudzovať dobro a zlo. Keďže medzi protipólmi dobra a zla je nekonečné množstvo stavov, problém je určiť, v akom konkrétnom stave sa skúmaná vec nachádza. Aby to bolo komplikovanejšie, až kontext vonkajších skutočností určí, v ktorom bode na trajektórii dobra a zla sa vec nachádza. A aby to bolo ešte dramatickejšie, tak kontext sa dynamicky mení a teda sa mení aj stav posudzovanej veci, ktorá kontinuálne prechádza zo stavu dobra do stavu zla a opačne. Toto je ten pomyselný kríž, ktorý Boh naložil človeku na plecia – adaptačnú výhodu vedomia s povinnosťou rozoznávania dobra od zla.
7 Sinclair D., LaPlante M.D. : Lifespan: Why we age and why we don´t have Harper Collins Pb 2019
A tak tu máme na jednej strane pomerne stabilný riadiaci systém v podobe genetickej výbavy a k tomu naše vedomie, formované sociálnym prostredím, najprv s matkou a otcom a následne v rozširujúcom sa sociálnom prostredí. Podnety sociálneho prostredia majú náhodný charakter, regulovaný pomyselnými hranicami. Neurobiológ Jaak Panksepp v rozsiahlej diskusii z výskumu neurobiológie argumentuje, že každý cicavec, včítane človeka má geneticky vrodených sedem základných afektov v subkortikálnej oblasti mozgu, čo sú emocionálne zafarbené inštinkty. Vyššia vrstva vytvorených emócií vzniká v interakcii s vonkajším prostredím. Úlohou tejto vrstvy je regulácia inštinktov. Plnohodnotná tretia vrstva emócií určená na reguláciu v sociálnom prostredí je vyvinutá len u človeka.
Ak vezme do úvahy, že sedem základných afektov máme geneticky vrodených s primeranou stabilitou genetickej výbavy, potom druhá a tretia vrstva vzniká z náhodných interakcií s vonkajším prostredím a teda môžeme tvrdiť, že človek vyhovuje modelom deterministického chaosu vyznačujúce sa riadiacou rovinou chaotického systému. Presne modifikácia reakcie inštinktov cez druhú a tretiu vrstvu emócií vytvára z každého človeka originál. Tak ako tri základné farby vytvárajú nekonečnú paletu farieb, tak miešanie aktivácie inštinktov cez dve vyššie vrstvy riadiacich emócií vytvára nekonečný počet možných reakcií ľudí na ten istý podnet.
Antonio Damasio tvrdí, že u človeka sú primárne pocity na úrovni biologického tela a sekundárne vznikajú emócie zapísané v nevedomej emočnej pamäti. Výskum potvrdil, že emócie majú aj svoju reprezentáciu v procedurálnej pamäti, ktorá kóduje biologické nastavenie organizmu. Tieto dve pamäti sú navzájom prepojené. Daniel Siegel navyše ukazuje cez svoj rezonančný obvod, že tok informácií je obojsmerný. Akonáhle sú nastavené emočné štruktúry, tak aj slabý podnet, ktorý vyvolá emočnú odozvu vie spustiť procesy, ktorými je situácia prežitá na úrovni pocitov v biologickom organizme človeka, t.j. je zapojená aj procedurálna pamäť a aktivované sú príslušné biologické procesy. Výsledkom je, že charakteristické črty biologického tela odrážajú psychickú výbavu konkrétneho človeka.

Ako by si interpretoval problém slobody ženy vo vzťahu k prerušeniu tehotenstva?
Z vývojovej biológie vieme, že od počatia pri vytvorení zygoty dochádza k celému aj keď časovo skrátenému vývoju organizmu, tak ako evolúcia našla svoju cestu od bunky až po cicavce a človeka s vedomím. Na začiatku druhého trimestra sa formuje nukleus mozgu, čo je prvotná neurobiologická štruktúra, kedy organizmus získava základnú charakteristiku človeka. Aj samotná príroda vytvorila špeciálnu ochranu tejto časti tkanív a obaľuje nukleus deaktivovaným kortizolom, ktorý sa nazýva kortizón. Táto ochrana tkanív končí na konci druhého trimestra.

Máme tu dva protichodné stanoviská. Extrémne konzervatívne stanovisko žiada ochranu života od počatia a extrémne liberálne stanovisko, podľa ktorého má mať žena všeobecnú slobodu rozhodovania o sebe. Ak by sme akceptovali ochranu života od počatia, potom narážame na etiku, podľa ktorej by človek nesmel pripraviť žiadny organizmus o život. V extrémnom chápaní nielen v živočíšnej ale aj rastlinnej ríši. Na druhej strane, naše zákony neumožňujú beztrestne pripraviť človeka o život. Preto koniec prvého trimestra by mal byť aj koncom slobody v rozhodovaní ženy o sebe. V zásade má žena dosť času počas troch mesiacov od počatia, aby vedela, ako sa slobodne rozhodnúť. Samostatnou otázkou zostáva, ak sa dodatočne zistí, že plod je poškodený. Etické úvahy takýchto situácií sú zložité a asi presahujú túto debatu. V každom prípade problém slobodného rozhodovania ženy o sebe v kontexte prerušenia tehotenstva ma svoje zjednotenie protikladov, ktoré je argumentačne založené na zákonoch prírody a etike spoločnosti, ktorá rešpektuje vzťahy organizmov v potravinovom reťazci a teda vyhovuje zákonom prírody. Takýto pohľad umožňuje chápať súčasné riešenie ako vyhovujúce a je otázne, či skutočne návrh ústavnej zmeny vedie k zmene týchto skutočností, alebo je to len účelová interpretácia autorov stanoviska s cieľom ovplyvňovania verejnej debaty.
Spoločnosť ale často diskutuje aj problematiku LGBTI. Vieš uviesť aj k tejto otázke argumentácie, ktoré umožnia rozhodnúť, čo všetko je nutné zvážiť, aby jednotlivec prijal svoj vlastný názor?
Autori stanoviska vychádzajú z presvedčenia, že Ústava SR sa nesmie stať zákonom, ktorý bude obmedzovať a určovať naše osobné životné cesty. Nuž ale ústava priamo v článku 12 a 13 stanovuje podmienky, podľa ktorých je možné ukladať občanovi povinnosti a obmedziť ich základné práva a slobody. Už len táto veta stanoviska Reštart21 je s pomerne veľkým otáznikom ku vzťahu k ústave. Ak sa vrátim k problematike LGBTI, tak spoločnosť má v zásade tri možnosti a to:

- represiu,
- toleranciu
- podporu.
Ak sme demokrati, tak represiu, tak ako bola známa v minulosti, zavrhneme. Ostáva otázka, či máme podporovať LGBTI komunitu alebo ostať v rovine občianskej tolerancie.
Z prác Allana Schora vieme, že človek a jeho mozog ako aj obsahové štruktúry mozgu v podobe emócií sa vyvíja v interakcii s druhou osobou. Človek vo vývoji je významne ovplyvňovaný osobou s ktorou je v intenzívnom kontakte. Psychológ C. G. Jung zistil, že u normálne vyvinutého človeka sú prítomné emočné komplexy, ktoré charakterizujú tak mužský ako aj ženský princíp a nazval ich Animus/Anima. Tieto komplexy sa formujú v rannom detstve na základe emocionálnych a behaviorálnych interakcií s druhou osobou.
Scheuler zistil cez aplikáciu teórie chaosu na Jungovu teóriu komplexov, že komplexy Animus/Anima majú po komplexe hrdinu vysokú energetickú hladinu. Táto energetická hladina je funkciou frekvencie a emocionálnej intenzity podnetu a stability vzťahu. V heterosexuálnej rodine je to denný, trvalý kontakt s matkou a otcom, čím sa buduje hlboký energetický odtlačok v emočnej výbave, z ktorého sa formuje archetyp Anima/Animus. V teórii chaosu potom Animus/Anima vystupujú ako samostatné atraktory, t.j. štruktúry, ktoré vstupujú do rozhodovacieho procesu človeka. U homosexuálneho vzťahu je však takáto rovnováha narušená, pričom sa výrazne mení energetická hladina archetypov v dieťati v závislosti od typu homosexuálneho páru. V kľúčovom období vývoja dieťaťa v prípade lesbického páru nebude budovaný archetyp Animusa, ktorý bude vstupovať do vzťahu len periférne alebo neskôr. Ak budeme argumentovať, že druhý protipól sa môže vytvoriť zo vzťahov mimo páru, potom je vhodné odhadnúť, s akou frekvenciou bude vonkajší podnet pôsobiť. V rannom detstve do dvoch rokov asi 90% podnetov ide z vnútra rodiny a cca 10% od vonkajších podnetov. Ak sú vonkajšie podnety rozdelené rovnomerne, potom pri homosexuálnom páre zostáva iba päť percent na podnety z opačného pohlavia, aj to bez potrebnej stability vzťahu a zrejme aj intenzity podnetu. To je záver, kde sú zohľadnené overiteľné fakty v svetle modelu teórie chaosu aplikovaného na Jungov model archetypov komplexov.
Aký je ale dôsledok takto narušenej emočnej štruktúry dieťaťa?
Ak teda bude jeden z archetypov formovaný slabšie a bude energeticky poddimenzovaný, nebude mať schopnosť vyvažovať dominanciu opačného komplexu. V prípade lesbického páru to môže viesť u chlapca k nadmernej aktivácii ženských psychických štruktúr, čo spôsobí problém s identitou, bude ovplyvňovať emocionálne reakcie, kvalitu či rovno spôsobí narušenie vzťahových väzieb a ich dynamiku. Také dieťa bude mať problém s vnímaním samého seba. Počas výchovy také dieťa bude narážať na problém spojený s budovaním vlastnej seba hodnoty, čo môže spôsobiť ťažkú až narušenú adaptáciu v hierarchických a výkonnostných systémoch, ako je škola, práca a spoločnosť ako taká.
Z týchto, pomerne presvedčivých záverov je asi rozumné položiť nasledovnú otázku. Je skutočne v záujme spoločnosti podporovať rozširovanie takejto časti spoločnosti?

Spoločnosť je úspešná, ak tvorí dostatočný objem ľudského kapitálu. Spoločnosť bez primeranej reprodukcie ľudského kapitálu zaniká. Nie je to len o počte detí v rodine, ale aj o ich vzdelaní.
Ak vezmeš, že základom sociálneho systému sú prerozdeľovacie procesy medzi tromi generáciami v horizontálnej osi a cez sociálnu solidaritu vo vertikálnej osi, potom rozvoj homosexuálne formovanej časti spoločnosti by narúšalo primárne horizontálnu rovnováhu v spoločnosti a sekundárne aj vertikálnu, t.j. vytvára sa ekonomická záťaž spoločnosti v porovnaní s čisto heterosexuálnou spoločnosťou. Preto si myslím, že podporovať rozvoj komunity LGBTI je pre spoločnosť kontraproduktívne. Na druhej strane, človek ako do istej miery produkt náhody má nenulovú pravdepodobnosť inakosti. Výskum zatiaľ neobjavil, že by homosexualitu spôsobil konkrétny gén. Je to skôr reakcia na vonkajšie prostredie, ktorá spúšťa epigenetické zmeny, ktoré prestavujú tak reguláciu hormónov, ako aj vplývajú na rozvoj mozgových štruktúr. Ak by sme zaviedli to, čo poznali už primitívne národy v podobe procesov iniciácie mladých chlapcov a socializmus zas v podobe mazáckej vojny, zrejme by došlo k výraznej redukcii detských komplexov a tým aj zníženie šance na opačnú orientáciu.
Primitívne národy vedeli, že ženy sa zbavujú týchto detských komplexov počas pôrodu a preťažením počas prvých mesiacov výchovy dieťaťa. Štát by mohol vypracovať programy na dobrovoľnej báze účasti pre tých, ktorý by sa chceli pokúsiť zmeniť svoju emocionálnu výbavu a dať ju do súladu s biologickým nastavením organizmu. Ak sa teda zamyslíš nad tým, že rozširovanie tejto časti spoločnosti cez aktívnu podporu vedie nakoniec k narušeniu rovnováhy v sociálnom systéme ani nie tak na individuálnej ale na kolektívnej báze – došlo by k poklesu tvorby ľudského kapitálu. Spoločnosť to vidí jasne narastajúcou ekonomickou záťažou pri sociálne vylúčených komunitách. Podporou LGBTI komunity by sa vytvorilo ďalšie aktívne rastúce riziko, podobne ako u sociálne vylúčených skupín obyvateľstva. Spojením týchto rizík môže nastať situácia, že spoločnosť dosiahne kritický bod v sociálnom systéme a rozpadne sa.
Na systémovej úrovni LGBTI komunita predstavuje rizikový faktor spoločnosti. A buď dosahuje spoločensky akceptovateľnú úroveň, ako výsledok hry prírody, alebo, ak sa začne rozvíjať a po spojení s inými rizikami spoločne dosiahnu kritický bod. Po prechode kritického bodu spoločnosť ide do neodvratného rozpadu. Človek ako živý organizmus podlieha náhodným procesom pri svojom vývoji. Bežne štatistiky udávajú, že v populácii je 2 až 6% ľudí s homosexuálnou orientáciou napr. v SR. Niektoré tvrdenia sú, že v Európe je zastúpenie v populácii 5 až 10%, pre USA Gallupov ústav udáva v roku 2023 7,6% . V Českej republike výskum Univerzity Karlovej z roku 2015 určuje homosexualitu v populácii 6,7% u mužov a až 11,5% u žien.
Ako sa staviaš k problematike osvojenia si dieťaťa homosexuálnym párom?
Ak teda budeme chápať, že homosexualita je výsledok zložitého prepojenia biologických javov ako náhodnej epigenetickej expresie génov v reakcii na prostredie, potom štatistická matematika určuje riziko tohto náhodného procesu. Ak je ale zároveň posilňované budovaním nevyvážených emočných štruktúr v dieťati homosexuálnym párom, vzniká dodatočne zbytočný spoločenský problém. Presne o tom je debata, či homosexuálny pár má mať umožnené, aby vychovávali dieťa, ktoré nie je biologickým dieťaťom ani jedného partnera či partnerky. Do tejto kategórie patrí aj vynosenie dieťaťa treťou osobou.
Plne chápem, že dieťa napĺňa emocionálne potreby rodiča. Láska ako najvyššia forma väzby je potrebná pre človeka a dáva jeho životu zmysel. Na druhej strane sú tu potreby dieťaťa. A tie takýto homosexuálny pár nespĺňa z podstaty veci, nech sa bude snažiť akokoľvek, zákony prírody sú v tomto ponímaní kruté. Z pohľadu dieťaťa je takéto osvojenie homosexuálnym párom, bez biologickej väzby na dieťa jedným z partnerov, s vysokou pravdepodobnosťou nepriaznivým osudom pre dieťa a vytváraním systémového rizika pre spoločnosť ako dôsledok zníženej tvorby ľudského kapitálu.
V poslednej dobe sa hodne hovorí aj o zmene pohlavia.
Určite nie som odborník k tejto problematike. Na druhej strane aj v našom štáte máme určený postup, ktorý musí osoba spĺňať, ak chce zmeniť svoje pohlavie. Nie je to len vekové obmedzenie, ale aj lekársky posudok a žiadateľ musí absolvovať celý rad administratívnych úkonov. Neviem si predstaviť, ako zmeny ústavy by mohli zmeniť už prijaté pravidlá. Ak sa teda má spoločnosť rozhodnúť, či bude LGBTI podporovať alebo tolerovať, racionálne rozhodnutie vedie k tolerancii. To neznamená, že by spoločnosť mala tolerovať exhibicionistické prejavy na verejnosti, budiace pohoršenie občanov. Proste tolerancia neznamená nevhodné správanie sa na verejnosti. Netvrdím, že moje videnie sveta je úplne správne. Len mi chýba pri prehláseniach typu Reštart21 rozbory, ktoré by oprávňovali tvrdeniam uvedeným v dokumentoch prezentovaných verejne, mať možnosť si ich preštudovať a cez argumenty zaujať stanovisko.
Aký máš názor na ďalšiu etickú otázku akou je eutanázia?
Dnes lekárska veda vie utlmiť pocity tak, že človek nepociťuje ani kruté bolesti. Túto informáciu mám od špičkového anestéziológa, keď sme sa bavili o tejto téme. Myslím si, že by bolo vhodné urobiť detailný rozbor toho, čo sa dialo v domovoch dôchodcov počas pandémie a rozanalyzovať všetky detaily. Pretože človekom si a ostávaš až do smrti. Neexistuje fáza degradácie človeka na nižšiu úroveň bytia. Ak máme zachovať etiku, potom úvahy o eutanázii sú úvahami, ktoré asi nerešpektujú zákony prírody pri súčasných zdrojoch spoločnosti. Človek v závere života je ohromne odkázaný na pomoc druhých a je ho možné príliš ľahko ovplyvniť a aj vynútený súhlas s usmrtením vydávať za slobodnú vôľu. Je ale fakt, že kultúra Eskimákov, žijúci v priestore obmedzených zdrojov Arktídy zahrňovala u starých a zvlášť nevládnych ľudí morálnu povinnosť odobratia sa k horným ľuďom. Išlo o prežitie celej skupiny s cieľom ukončenia svojho života tesne pred tým, ako sa stane výlučne záťažou spoločnosti. Nemyslím si, že návrh zmien ústavy zahrňuje aj túto časť kritiky autorov Reštart21, skôr to beriem ako ilustráciu s cieľom zosilniť alarmistickú časť stanoviska autorov.
Autori Reštart21 píšu: „Jadrom navrhovanej ústavnej zmeny je totiž „slovenská identita”! Navrhovaný nový článok doslova hovorí: „SR si zachováva zvrchovanosť… vo veciach národnej identity tvorenej najmä základnými kultúrno-etickými otázkami”. A to sú „ochrana života a ľudskej dôstojnosti, súkromného a rodinného života, manželstva, rodičovstva a rodiny, verejnej morálky, osobného stavu, kultúry a jazyka…” Teda „slovenská identita” už naďalej nebude priestorom nášho každodenného výkonu, práce, solidarity a spolupatričnosti, ku ktorej denne prispievame a hlásime sa k nej, ktorú teda spoločne, ale aj rozdielne vytvárame.“
Tu som určite spozornel. Zvlášť vo vzťahu k tvrdeniu, že ide o konzervatívny výklad katolíckej doktríny, je bez analýz tvrdenie s veľkým otáznikom. To, čo mne chýba aby som mohol takéto tvrdenie vysloviť je presne to, čo paradoxne píšu samotní autori: Do detailov sa pustia odborníci, vedci a vychovávatelia a ukážu, že ide o priamy a výrazne obmedzujúci zásah do osobného života každého z nás, našich rodín, blízkych a celého národa. Takže autori nám poskytujú tvrdenia, sú si vedomí, že ich nemajú podložené rozbormi, ale zároveň hovoria, že ide o pokus o „ústavný prevrat“, ide o zmenu hodnôt Novembra 1989 v zmysle garancie ústavou, že štát sa neviaže na žiadnu ideológiu ani náboženstvo a výzva je k poslancom, aby bránili európsku orientáciu Slovenskej republiky a jej plnú účasť na európskej integrácii.
To, čo mi určite chýba v tejto výzve, je v prvom rade exaktné vyjadrenie systému hodnôt, ktoré autori aplikujú vo svojich úvahách a zároveň, aké sú kritériá, ktorými je možné posúdiť správnosť a pravdivosť záverov. V podstate sa autori pohybujú voľne medzi rovinou filozofie, rovinou metafyziky, ba tvrdením, že ide o konzervatívny výklad katolíckej doktríny, dotýkajú sa aj roviny spojenej s teológiou. Ja som pri argumentácii k nastoleným problémom aplikoval vyššie overené fakty v overených modeloch vedy. V podstate zostala len otázka eutanázie, kde je celý rad nových skutočností, ktoré sú zistené v štátoch, ktoré eutanáziu zaviedli. Proste tu som opatrný a nemám konečné stanovisko. Ale čo autorov viedlo k tvrdeniu, že sa jedná o ústavný prevrat, je zatiaľ pre mňa nevyargumentovaným tvrdením.
Dušan, predsa ty sa zaoberáš okrem iného aj praktickou aplikáciou zjavení z Biblie, pričom tvrdíš, že moderná veda je schopná ďalšie symboly naplniť faktami, ktoré umožňujú zjavenia pochopiť racionálnym rozumom, hoci bez týchto analýz majú zjavenia v Biblii často nelogickú štruktúru.
Ak sa spýtaš kohokoľvek, čo letel lietadlom, ako vedel pred nástupom, že lietadlo nespadne, zvyčajne dospeje k záveru, že veril, že doletí do cieľa. Ak sa spýtaš v čo veril, tak odpoveď je, že technici a inžinieri správne použili pri konštrukcii lietadla zákony prírody. Na túto vieru už nepotrebujú iracionálnu bytosť a preto je možné tento typ viery, založenej na poznaní zákonov prírody nazvať racionálnou vierou. V jednej debate s katolíckym kňazom som sa ale spýtal aj takúto otázku: „Ako by ľudia reagovali v Ríme v roku 1500, ak by ponad Rím preletelo lietadlo?“ Odpovedal poctivo: „Pokladali by to za zázrak a pripísali by to iracionálnej bytosti Bohu.“ Všimni si, je to poznanie zákonov prírody, ktoré menia vieru v zázrak a iracionálnu bytosť na poznanie.
Podobná otázka znie: Ako by ľudia reagovali, ak by som počas vlády frátra Savoranolu vo Florencii v druhej polovici 15teho storočia nafilmoval ľudí a premietol im film na obrazovku tak, ako to poznáme dnes? Je zrejmé, že by som si zachraňoval život, lebo by ma obvinili, že som ľuďom ukradol duše. A predsa ide o poznanie a aplikáciu zákonov prírody. Ak to zovšeobecním, tak ľudia v minulosti čosi zistili, že jav opakovane funguje a popísali jav. Keďže nevedeli, ako funguje, tak sa stal predmetom viery a zároveň náboženské autority si prisvojili právo výkladu. Dnes veda ale naplnila faktami aj symboly najväčšieho kresťanského sviatku, Veľkej noci v jej troch fázach Veľkého pôstu, Ukrižovania a Vzkriesenia.
Pochopenie energie komplexov, pochopenie, že je to program uložený v našich génoch, ktorý riadi procesy spojené s Veľkým pôstom, pochopenie vývojovej neurobiológie a role pocitov a tvorby emócií a ich štruktúr psychológia, fyziológia, systémové vedy, biológia bunky či neurobiológia umožňuje identifikovať štruktúry človeka a procesy s nimi spojené a tým pochopiť symboly v Biblii a zmeniť iracionálnu vieru na poznanie. Výsledkom takto realizovaných analýz je, že aj najväčší kresťanský sviatok Veľká noc predstavuje symbol pre slobodu. To je najvyššia hodnota, ktorú má človek dispozícii.
V procese Ukrižovania sú odstraňované komplexy, ktoré cez emočnú pamäť deformujú realitu a cez procedurálnu pamäť vytvárajú nerovnováhy v hormonálnom systéme, čo je zdrojom chorôb. Čo je dôležité, je pochopenie celého procesu, ktorý umožňuje riešiť príčiny chorôb, ktoré vznikli v rannom detstve a prejavujú sa často po 40tke, včítane chronických chorôb, tak ako to zistili rozsiahle štúdie vedené Felittim. Ak teda autori tvrdia, že prijatím novely ústavy existuje riziko, že dôjde k interpretácii konzervatívneho výkladu katolíckej doktríny, je nutné povedať, že zjavenia v Biblii ak ich chápeš cez vedecké zistenia a sú zmenené vedou na poznanie, výrazne eliminujú riziko spojené s účelovou interpretáciou náboženskej doktríny. Ja vychádzam z vlastných získaných faktov a nameraných hodnôt s primeranou interpretáciou rôznych vedeckých oborov pri vysvetlení najväčšieho kresťanského sviatku Veľkej noci. Výsledkom procesov včítane Veľkého pôstu podľa zjavenia sv. Lukáša je oslobodenie duše o komplexy a teda ide o symbol sňatia tŕňovej koruny z hlavy. Sloboda vedomia je výsledkom. Fakt je ten, že vedomie je síce rozprestreté, ale paradoxne zviazané s biologickým organizmom.

Odstránenie komplexov umožňuje vnímať realitu bez jej deformácie. Podobne sú odstránené záznamy v procedurálnej pamäti, ako zdroj príčin chorôb v biologickom organizme človeka, rozvíjajúce sa po 40tke, čo je Felittiho zistenie.8
Práve pochopenie procesov najprv na klinickej úrovni a následne na biologickej a psychologickej úrovni, umožňuje formulovať riešenie aj pre také choroby ako sú chronické choroby včítane metabolickej formy rakoviny, čo je rozhodujúca časť rakoviny9. Vyhlásenie Reštart21 je vyhlásením v interpretačnej rovine filozofie a teológie (úroveň vedomostí), čo je výrazne iná rovina úvah ako rovina cez overené fakty a overené systémové modely, ktoré poskytujú znalosti. Nie sú to úvahy na úrovni znalostí a preto ich pravdepodobnosť správnych záverov je pomerne nízka.
V roku 2009 Koulopoulos uvádza, že iba jedna z tristo vedomostí získaných vedeckými postupmi sa pretvára na znalosť, t.j. je overená praxou. Všimni si, moje poznanie textov Biblie nevyvracia znalosti minulé, naopak ich potvrdzuje a v niektorých detailoch spresňuje. Ani vlnová rovnica sformulovaná Schrödingerom o tri storočia neskoršie ako Newtonov zákon sily tento zákon nevyvracia, naopak v limite vlnová rovnica prechádza do zákona sily a potvrdzuje jeho platnosť. To je vlastnosť znalostí, neneguje minulé znalosti, skôr rozširuje oblasť pôsobenia. Ak ale nová znalosť je v rozpore s minulou, nejedná sa v minulosti o znalosť, ale o iracionálnu vieru, ktorá neodolala testom vedy, ako bol prípad plochej zeme či obliehania slnka okolo Zeme.
8 Felitti V.J., The Realation Between Adverse Childhood Experiences and Adult Health: Turning Gold into Lead [Periodikum] // Permanente Journal . – 2002. – 44-47 : Zv. 6.

9 Seyfried T.N., Cancer as a metabolic Disease [Kniha]. – Hoboken,NJ : Wiley, 2012.
V súčasnosti je opäť v spoločnosti otvorená otázka pandémie. Je známy tvoj názor, že očkovaným je potrebné pomôcť v prevencii. Ako sa staviaš k súčasnej debate na tému očkovanie a nadmernej úmrtnosti?
Vychádzajme z faktov. Podľa genetikov sme na tomto území približne 8000 rokov. Naučili sme sa zvládať krízy a prežili sme ich. Z vlastných zdrojov nášho prostredia. Sú štáty ako Portugalsko či Španielsko, ktoré získalo dodatočné zdroje z podrobených kolónií. No a sú štáty, ktoré tvorí obyvateľstvo, ktoré miesto prežitia krízy doma vycestovalo do štátov, ktoré sľubovalo lepší život, ako je Kanada, či USA. Je zaujímavé, že tieto štáty s dodatočnými zdrojmi alebo osídlených migrantami majú výrazne vyššiu zaočkovanosť dosahujúcu 80% a viac. Slovensko je zaočkované na 50%. Jednou z našich charakteristík, keď sa stretneme s novým javom je, že Slovák proste zastane a rozmýšľa. Možno nemá dostatočné vzdelanie, ale často na rozhodnutie postačuje prirodzená múdrosť, ktorú sme získavali poznávaním zákonov prírody a ich aplikáciou.
Slovenská spoločnosť má zrejme viac morálnych a emočných zdrojov, ako je štandard a to, čo chápu niektorí mediálni mágovia z propagandy ako negatívum v slovenskom údajne zaostalom národe je zrazu vlastnosť, ktorá ľuďom zachraňuje zdravie a v extréme život. Moderná veda ale umožňuje postupne vyjasniť problematiku, nech už je akokoľvek náročná, či abstraktná. Súčasná nadmerná úmrtnosť, spočítaná Mirom Štecom, zohľadňujúca Pull Forward Effect hovorí jasne, čím väčšia zaočkovanosť, tým vyššia nadmerná úmrtnosť.

Pokiaľ by vláda zobrala do úvahy zistenia MUDr. Lakotu a právnika JUDr. Wiesa už v polovici roku 2022, že ide o biologickú zbraň v podobe covid19 a jej komplement v podobe vakcíny mRNA, mohli sme byť na tom výrazne lepšie. Práca vládneho splnomocnenca MUDr. Kotlára, riešená v utajenom režime, poskytuje v súčasnosti aspoň pár informácií, ktoré boli uvoľnené pre verejnosť. Zdá sa, že kompletne zlyhal štát a kompletne zlyhalo ministerstvo zdravotníctva. Nakoniec to vidno aj na grafoch nadmernej úmrtnosti.
Ak sa pozrieš na priebeh nadmernej úmrtnosti počas pandémie na Slovensku, tak musíš konštatovať, že v prvej vlne sme nemali nadmernú úmrtnosť a teda sa jednalo o vírus s podobnou charakteristikou ako je chrípka. Nárast v druhej vlne na úroveň 90% nadmernej úmrtnosti sa nedá inak vysvetliť, ako dezorganizáciou zdravotného systému. Nuž a tretiu vlnu už ovplyvňuje aj vakcína mRNA ako kombinácia dezorganizácie zdravotného systému a vplyv vakcíny mRNA. Ak sa pozrieš na kumulovanú nadmernú úmrtnosť, tak kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti na Slovensku je zúfalo nízka v porovnaní s inými štátmi. Graf závislosti očkovania od nadmernej úmrtnosti vylučuje, že za katastrofálnymi výsledkami počas pandémie nie je dezorganizácia zdravotného systému.

Z údajov, spočítaných Mirom Štecom je zrejmé, že čím je vyššia zaočkovanosť, tým je vyššia aj nadmerná úmrtnosť. Vedci postupne vnášajú svetlo do tejto problematiky. Profesor Turánek10 komentuje rozhodnutie Najvyššieho súdu USA nasledovne, vyberám: Najvyšší súd USA vo svojom rozhodnutí rešpektoval, že mRNA terapia nezostáva v mieste vpichu injekcie, ale že sa šíri do hlavných orgánov človeka, včítane srdca, pečene, vaječníkov a mozgu. Najvyšší súd akceptoval fakty, preukazujúce že spike protein je toxický, vyvoláva kolaps imunitného systému, poruchy zrážanlivosti krvi, neurologické poškodenie a náhlu smrť. Najvyšší súd USA sa odvolal vo svojom rozhodnutí na Norimberský kódex. Precedens stanovený najvyšším súdom USA odteraz slúži ako právny judikát pre medzinárodnú spravodlivosť.

Na rozdiel od kritikov procesov spojených s pandémiou, ty ideš ďalej a navrhuješ programy preventívnej pomoci očkovaným. Čo je podstatou tvojho prístupu?
Už počas pandémie boli známe skupiny, či aliancie špičkových lekárov sveta, ktorí vypracovali protokoly liečby tak pre vírus SARS-CoV-2 ako aj pre vedľajšie účinky vakcín mRNA, napríklad aliancia FLCCC/IMA. Protokoly pod názvami I-MASK+, MATH+ či I-RECOVER boli a stále sú voľne dostupné na internete spolu s odôvodnením a komentármi. Špičkoví lekári sveta ako aj výskumníci podávali svoje vyargumentované názory cez sociálne siete. Zároveň vznikalo ohromné množstvo vedeckých publikácií. Dôležité je, že vedľajšie účinky vakcín mRNA sa na klinickej úrovni prejavujú štandardnými chorobami, len ich priebeh je značne zrýchlený, ako náhle sú zistené na klinickej úrovni. Nakoniec sa v prípade rakoviny ujal termín turbo rakovina. Ak sa ale zamyslíš nad zistenými mechanizmami na bunkovej úrovni známymi od polovice roka 2022 z metaštúdie Seneff a kol., potom je možné logicky vysvetliť aj jav turbo rakoviny. Jedným z vážnych vedľajších účinkov je potlačenie interferónu typ I a naň naviazanej signalizačnej kaskády a teda odstavenie vrodenej časti imunitného systému.
Zároveň odborníci diskutujú, že dochádza k narušeniu DNA, čím sú narušené samo opravné funkcie bunky ako je autofága, či apoptóza. To je vražedná kombinácia pre bunku. Procesy spojené s hladovaním ale už po piatich dňoch revitalizujú kmeňové bunky a imunitný systém. Podľa môjho názoru už týždenné hladovania by malo výrazne pomôcť. Ak sa ale ukáže, že vo vakcínach je prítomný aj grafén, tak je potrebné znižovať jeho koncentráciu v organizme dvoma postupmi. Odoberaním krvi, t.j. púšťanie žilou a celým cyklom liečebného hladovania. Nuž a liečebné hladovanie, alebo ak chceš Veľký pôst podľa zjavenia sv. Lukáša sme preberali s Jozefom Čuhom už niekoľkokrát v jeho relácii Okno do duše.
11 Vrodená imunosupresia očkovaním mRNA proti SARS-CoV-2: Úloha G-kvadruplexov, exozómov a mikroRNA https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35436552/
Ako vo všeobecnosti pristupuješ k formulácii svojho názoru?
Kým nemám k dispozícii overené fakty z primeraného experimentu k danej problematike, tak sa proste nevyjadrujem. Akonáhle máš ale rozanalyzované overené experimentálne fakty, vieš zaujať stanovisko aj k tak zložitým problémom, akými sú spoločenské systémy. Napríklad práce spojené s II. pilierom, ktoré som robil v rokoch 1999 až 2002 sú podložené reálnym meraním rizík spojených s investovaním na kapitálových trhoch. Výsledky prekvapili aj riaditeľa technologickej burzy NEWEX vo Viedni, pána Paula Putza. Ale riešenie nášho teamu je dodnes platné, potvrdené rozbormi NBS. Bez pochopenia rizík na experimentálnych faktoch by som asi nevedel správne formulovať problém a nájsť riešenie. Podobne je to s transformáciou energetického trhu. Keď sme si ujasnili rolu spoločenskej hodnoty emisií a hlavne ju kvantifikovali z reálnych podkladov a údajov, bolo možné formulovať praktický spôsob transformácie trhu. Experiment sme realizovali na transformácii budovy o ploche cca 4000 m2 v centre Košíc. Transformácia budovy zahŕňala štyri rozhodujúce parametre:
- znížili sme produkciu emisií oproti referenčnému stavu o 90%
- znížili sme spotrebu primárnych energetických zdrojov o 80% a viac v porovnaní s referenčným stavom
- zabezpečili sme novú kvalitu vnútornej klímy, ktorá vytvára odolnosť človeka proti vlnám horúčav
- vytvorili sme podmienky vo vnútornej klíme budovy tak, aby bola minimalizovaná vírusová nálož

Transformácia už postavenej budovy má svoje obmedzenia a je výrazne náročnejšia na riešenia, ako je to v prípade novostavby, navyše počas plnej prevádzky budovy. Cez to všetko sa budova dostala spotrebou primárnych zdrojov energie do kategórie A0 a významným spôsobom rozšírila poskytované služby tak pre spoločnosť ako aj pre spotrebiteľa.
S primeraným poskytovaním štandardných služieb je dnes vysoko atraktívna na trhu s nehnuteľnosťami v kategórií komerčných budov – máme stabilnú klientelu a navyše z 3000 m2 určených na prenájom je obsadená plná plocha okrem posledných 40m2.13
Podobne pri riešení rizík spojených s ekologickými systémami lesa bola najprv analýza overených údajov a až následne formulácia problému a z neho riešenie. U problematiky medveďa hnedého sú to populačné modely, rizikové modely a modely regulačné. Podobne je to s riešením rizík spojených s lykožrútom a ich kumulácia vedúca k smrti, či už v Monkovej doline alebo v Ludrovskej doline, čomu sa dalo pri manažmente rizík predísť.

Budova v centre Košíc, ktorá spĺňa kritériá Green Dealu určené pre rok 2050
Moje experimenty a merania parametrov spojené s pochopením procesov Veľkého pôstu vykazujú primeranú reprodukovateľnosť nielen u jednej osoby po opakovanom liečebnom hladovaní, ale proces je reprodukovateľný aj u iných osôb, čo pomohlo už pár odvážlivcom s liečbou chronických chorôb včítane rakoviny.
Inými slovami, to čo majú všetky tieto vzájomne nesúvisiace práce aplikovaného výskumu spoločné je, že sú založené na experimentálnom overení riešení a navyše sú orientované na služby ľuďom, t.j. spĺňajú kritériá trhu.

Ak sa ale vrátime k jadru problému a to vyjadreniu : „SR si zachováva zvrchovanosť… vo veciach národnej identity tvorenej najmä základnými kultúrno-etickými otázkami”, je podľa teba namieste vyjadrenie Reštart 21 , že ide o ústavný prevrat s cieľom oslabiť slobodu jednotlivca?
Možno budeš prekvapený, ale diskusia tohto typu má svoje rácio, ktoré vychádza z našej zaužívanej praxe. Na Slovensku môže mať právnik na jeden a ten istý problém aj tri právne názory. Pokiaľ by ale subjektívna formulácia právneho názoru musela byť v súlade s transcedentnými a teda objektívnymi zdrojmi práva, problém by sa pomerne zjednodušil. V analógii s hľadaním mačky v tmavej miestnosti by boli vylúčené spôsoby, ktoré používa filozofia, metafyzika a teológia a zostali by kritériá zákonov prírody ako kritérium spravodlivosti. Pochybujem, že sa naši politici či mediálni komentátori zaoberajú systémami hodnôt a na ne nadviazané kritériá prírody ako objektívne transcedentné pramene práva. Vtedy by nebola možná korupcia, zvlášť tá, čo sa premieta do zákonov.
Aktivistické prístupy politikov Progresívneho Slovenska a SaS na jednej strane politického spektra a často prekonané a opätovne otvárané problémy o ochrane života od počatia s použitím argumentov katolíckeho náboženstva, či subjektívnej formulácie právneho názoru je ohromným rizikom v slovenskej politickej scéne. Zvlášť to vidíš na riešeniach sociálneho systému, zdravotného ale aj školského systému, či riešeniu energetického trhu. Ak zohľadníme rozhodnutie Najvyššieho súdu USA ohľadom vakcín mRNA, ako máme chápať politikov, ktorí presadzovali očkovanie, v extréme dokonca povinné očkovanie vakcínami mRNA? Títo politici nemajú schopnosť získať si reálne odborné posúdenie a v podstate ako verejné osoby vytvárali strach a cez strach nútili spolu s neprimeraným odobraním ľudských práv k očkovaniu, čo konštatoval Najvyšší súd USA, že vakcíny mRNA spôsobujú nevratné škody.

Všetci, čo verejne kritizovali vládneho splnomocnenca Petra Kotlára by sa mali ospravedlniť a navyše, ak zastávajú verejné funkcie, malo by byť kultúrou, že zo svojich miest odstúpia. Štát by mal prijať zákon lex pandémia, podľa ktorého, ak verejná osoba verejne vystupovala v prospech očkovania vakcínami mRNA by sa už v živote nemohla sa uchádzať o verejné funkcie. Nie je to pomsta, ale ochrana pred ľuďmi, ktorí nemajú morálne a emočné vybavenie, aby boli schopní rozhodovať autonómne, bez režimu podriadeného autorite, ktorí vedie k fašizmu. Títo ľudia nepreukázali na svojich funkciách schopnosť analyzovať problémy spoločnosti a robiť správne rozhodnutia. V konečnom dôsledku ich neschopnosť stála veľa ľudí život.
Milgramov výskum hovorí, že jednoducho nemajú morálne zdroje na to, aby sa vzopreli príkazu autority, bez ohľadu na to, aký je tento príkaz nelegitímny. Zimbardo ukázal, že ľudia sa podriaďujú nastavenému systému v priebehu dní a nazval takýto SYSTÉM S LUCIFEROVÝM EFEKTOM. Ako vieme z rozhodnutia súdu ohľadom neprístupných sms von Laynovej, je silné podozrenie, že Diabol pokúšal aj šéfku komisie a zdá sa podľa výsledkov nadmernej úmrtnosti asi aj uspel.
Dotkol si sa aj témy fašizmus. Dnes je to často skloňovaný pojem, zvlášť v kontexte emocionálne ladených diskusií, kde sa niekedy oponenti z fašizmu obviňujú navzájom. Nový pojem liberálny fašizmus prehlasujú mnohí politológovia za vecný nezmysel. Bežný človek sa v tom už nevyzná. Čo vieš k tejto téme povedať?
Ak chceš nastaviť silnú propagandu, tak zamlčíš obsah a sústredíš sa na formu. S formou sa hodne zaoberal Umberto Eco. Našiel 16 znakov fašizmu. Ak si dostatočne rétoricky vybavený, tak pri troche vôle a slovnej ekvilibristiky môžeš temer kohokoľvek obviniť z fašizmu. Na druhej strane, ak sa spýtaš diskutujúceho, ako definuje fašizmus, tak ti často nemá čo povedať, hoci s tým pojmom narába hodne intenzívne. Je skutočne zaujímavé, že pojmy ako kultúra, demokracia a fašizmus nemajú v spoločnosti ustálené výstižné definície.

Úplne iná situácia je, ak sa zameriaš na obsah pojmu. Inými slovami sa spýtaš, čo je cieľom fašizmu. Výsledok je ohromujúci, zistíš že ide o snahu získať majetok vo vlastníctve iného štátu alebo o majetok vo vlastníctve iného jednotlivca. V oboch prípadoch ide o súčinnosť kapitálu a štátnej moci.
Na otázku, čo spôsobilo holokaust mi otec odpovedal jednoducho: „Vieš, gardisti chceli získať majetok židov“. Štát prijal zákon č.113/1940 Sl.z.o. o prevode židovských podnikov na nežidov. Ak som analyzoval procesy, ktorými občania tohto štátu po roku 1989 prišli o majetok, či už v podobe vlastného majetku alebo spoločného majetku vo vlastníctve štátu, vždy som došiel k záveru, že štát občanovi obmedzil slobodu v rozhodovaní, neposkytol mu dostatok informácií pre slobodné rozhodovanie a k tomu prijal zákony. Tak to bolo v prípade dlhopisov FNM, tak to bolo v prípade vstupu do II. piliera dôchodkového systému, tak to bolo pri predaji Slovenskej energetiky a tak je to aj v prípade zdravotného systému včítane očkovania vakcínami mRNA.
Kým v prvých troch prípadoch občania stratili majetok, ako dôsledok obmedzenia slobody v rozhodovaní, v prípade očkovania je už verejná diskusia, že išlo možno o biologickú zbraň a teda ľudia prišli o život. No a to je presne rozdiel medzi fašizmom a liberálnym fašizmom. Kým v prípade liberálneho fašizmu prídeš o majetok, ale systém ťa necháva na žive, v prípade fašizmu už ide o život, nielen o majetok. Samotný pojem liberálny fašizmus zložený z protikladov len vystihuje skutočnosť, že procedúru prežiješ.
Ako by si zhrnul diskutovaný problém národnej identity?

Človek pozostáva zo štyroch základných subsystémov:
1. Biologického tela
2. Emočného systému
3. Mentálneho systému
4. Spirituálneho systému
V týchto štyroch systémoch sa prejavuje dvojitá podstata bytia – jej hmotná podstata v podobe biologického tela a jej vlnová podstata v podobe spirituálneho systému. Ich vzájomnou interakciou vzniká emočný systém (bližšie k biologickému systému) a mentálny systém (bližšie k spirituálnemu systému). Ak sme v harmónii, tak všetky štyri systémy sa navzájom dopĺňajú a veľmi efektívne využívajú dostupné zdroje energie. Pokiaľ sme orientovaní na materiálovú stránku bytia, hromadíme majetky, funkcie, či tituly, hrozí nám cynizmus a depresie. Akonáhle sa však orientujeme len na spirituálnu časť našej existencie stávame sa často fanatikmi viery.

Orientácia na majetok, tituly a svetskú slávu nakoniec vedie k rozvoju emócií závisti, nenávisti a chamtivosti, ktorá nemá ohraničenie – vždy musíš mať viac majetku, slávy alebo titulov. V konečnom vyjadrení sú tieto emócie rizikom vzniku fašizmu, už netvoríš novú hodnotu, ale ju berieš hotovú inému. Politika slobody, tak ako ju hlása SaS, PS alebo Demokrati je politikou, ktorá cez vakcíny priamo siaha ľuďom na život. Neoverené navrhované riešenia v tak závažných spoločenských systémoch, akou je inštitút rodiny, presadzované politikmi Progresívneho Slovenska či prístup k riešeniu ekológie lesa, alebo problematiky regulácie populácie medveďa hnedého hovoria, že ide o anarchiu s ohromnými spoločenskými škodami.
Títo politici síce majú vzdelanie a tituly, ale nemajú znalosti, ktoré im umožňujú riešiť spoločenské problémy. Keďže pravou príčinou mŕtvych v Monkovej doline a Ludrovskej doline bol lykožrút ako dôsledok nezmyselného bez zásahu, podobne medveď zabíjal v rokoch 2021, 2024 a 2025 je možné prehlásiť, že tieto politiky spĺňajú obsahom kritériá, ktoré nesú znaky rozporu so známymi zákonmi prírody. Ak pri formulácii právneho názoru prokurátorom nedôjde do súladu subjektívny právny názor s objektívnymi zákonmi prírody, nemá táto spoločnosť perspektívu. Len ekologické systémy SR degradujú podľa OECD v rozsahu 20 miliárd € ročne!
Ak sa nezmení srdce človeka a neprejde z negatívneho vnímania sveta chamtivosti a závisti vyjadrené v bezbrehej konkurencii na pozitívne vnímanie reality a teda kooperácie, spoločnosť si bude ničiť ekologické systémy a teda aj svoj vlastný životný priestor.
Plne chápem vyhlásenie Reštart21, ktorý sa obáva ohýbaniu zákona a teda Ústavy cez dogmatickú interpretáciu katolíckeho náboženstva. Vyhnúť sa tomuto problému je možné tak, že budú presne zadefinované buď pojmy alebo ich povinná interpretácia sa bude odkazovať na zákony, ktoré pojmom priradia obsah. Inými slovami, bude exaktne vyjadrený duch zákona, ktorý neumožní subjektívny výklad nezohľadňujúci transcedentné pramene práva.
Experiment v podobe pandémie ale poskytuje optimistický pohľad na náš národ. Zrejme prítomnosť našich génov na tomto území počas 8000 rokov indikuje, že sa v spoločnosti vytvorili podmienky pre dostatok prirodzene múdrych ľudí, ktorí sú spätí s prírodou a chápu jej zákony. Sú to potomkovia tých, čo sa nezľakli krízy a neušli, ale svojou prácou si vytvorili zdroje na prežitie. Nezaočkovaná časť spoločnosti má dostatok emočného a morálneho vybavenia, aby boli odolní manipulácii nadriadenej autority, nech už politici pri moci vytvorili v podobe proti pandemických opatrení SYSTÉM S LUCIFEROVÝM EFEKTOM. Aktéri pandémie uspeli iba u polovice národa, čo v porovnaní s inými štátmi je skutočne úspech spoločnosti. Podobne ako počas fašizmu došlo k organizácii Povstania, tak aj v súčasnosti má spoločnosť dostatok zdrojov, aby spoločnosť ubránila sama seba. Nemá zmysel, aby národy Európy stratili svoju kultúru a aby sa ich identita rozplynula v bezfarebnosti jednoty, navyše vynucovaná povinnou imigráciou, ktorá v konečnom dôsledku pôsobí deštrukčne. Tak ako je potrebná biodiverzita v prírode, tak sú potrebné národy s rôznou, aj keď podobnou kultúrou, ktorá sa svojou rozmanitosťou vzájomne obohacuje a zároveň si udržuje svoju základnú identitu, čím svojou špecifickou kultúrou prispieva a obohacuje Európu. Aj preto by sa národy Európy nemali vzdať svojej identity vyjadrenej vlastnou kultúrou. Tie štáty, ktoré dali dôraz na odstránenie korupcie, dosahujú vyššiu tvorbu HDP a zároveň dosahujú vyššiu kvalitu života spolu s vyšším stupňom slobody. Stačí sa pozrieť na severské štáty, či štáty, kde prevládla kultúra naviazaná na protestantské náboženstvo. Kľúčom k úspechu sa javí transformácia iracionálnej viery na poznanie a pochopenie, že rozhodujúce časti zjavení Biblie sú písané tak, že obstoja v kritériách zákonov prírody ako súčasť transcendentných prameňov práva. Stačí ich aplikovať.

ING. DUŠAN LUKÁŠIK CSC., HONORS.SK pre Podtatranský kuriér sa zhováral s Jankou Hriňákovou, ďakujeme za rozhovor.















Zanechajte nám komentár