Chedos znamená kúsok domova na cestách Európy

4. novembra 2015

Ladislav Vodička: Řidič, ten tvrdej chleba má „…Jednou sis tu práci zvolil, tak zůstaň při ní stát, chce to jen pevnou vůli a kus svýho srdce dát. Protože sednout za volant jen pořádnej chlap si smí, to ví i každej řidič sváteční.“…

Vždy človeka poteší, keď na cestách v zahraničí zrazu „stretne“ kúsok domova. Už viac­krát sme nielen na cestách, ale aj na veľkých odpočívadlách popri diaľniciach vo Fran­cúzsku, Taliansku, Nemecku, Rakúsku či Holandsku natrafili na kamiónové súpravy, nesúce označenie Chedos. Pár nezáväzných slov s vodičmi, pár úsmevov. Vždy, keď sa s týmito chlapcami stretnem ďaleko za hranicami našej domoviny, napadnú ma slová piesne Ladislava Vodičky: Řidič, ten tvrdej chleba má… A ešte vo mne zostáva dobrý pocit, že našu firmu spod Tatier pozná celá Európa a kvalitnými súpravami sa ničím nelíšia od tých vraj vyspelých štátov a rôznych svetových značiek.

„Kamióny značky Chedos už 22 rokov jazdia po cestách Európy. Spoločnosť CHEMO­SVIT CHEDOS, s. r. o. má centrálu vo Svite a v súčasnosti jej „flotilu“ tvorí okolo 60 ka­miónových súprav a náklad­ných vozidiel značiek ťahačov SCANIA, VOLVO, DAF v pre­vedení Eur6, EurEEV5 a Eur5, teda v najvyšších ekologických triedach. Od minulého roku je možné nakupovať kamióny len v najvyššej triede Eur6 a práve v súčasnosti chystáme veľkú výmenu kamiónov s dodaním v januári 2016. Čo sa týka ná­vesov, máme viacero značiek, ale základom sú značky Berger, Krone a Schmitz Cargobull,“ uviedol Ing. Michal Dida, riaditeľ spoločnosti Chedos a dodal, že okrem už spo­menutých štátov sa kamióny Chedosu pohybujú po celej Európe a stretnúť ich môže­me aj v Belgicku, Slovinsku, Španielsku, občas aj v Portu­galsku. Ako povedal, svet sa otvoril, sme v Európskej únii. „Už nie sme len Slovensko a aj my si môžeme vyberať prácu v celej Európe. Zdá sa však, že veľa ľudí si to neuvedomuje,“ doplnil Ing. Dida.

Otvorenie Európy aj pre malé Slovensko však prinies­lo dopravcom nejednu výzvu. Dnes musí každá dopravná firma investovať a vytvárať európske podmienky. Náro­ky sa zvýšili nielen na kva­litný dopravný, teda výrobný prostriedok, ale aj na orga­nizáciu riadenia a najmä na ľudí, zamestnancov, ktorí na najmodernejších kamiónoch pracujú, teda na vodičov.

Obrázok18„Sme si vedomí toho, že sme nástupcovia Československej automobilovej dopravy, ktorú si ešte mnohí pamätajú pod skratkou ČSAD. Jedine tieto firmy robili kamiónovú dopravu a nikto iný vlastne ani nevedel, ako sa to robí. Vte­dajší vodiči ČSAD postupne prešli od V3S-iek cez vyklá­pače až po vodičov kamiónov či autobusov. Darmo si myslí­me, že vodiči kamiónov prídu hotoví a všetko vedia. Nie je to tak. Musíme ich vychovať a firma je silná hlavne preto, lebo to dokáže. To je asi tá najdôležitejšia myšlienka, čo Chedos robí a na čom stavia,“ prezradil Ing. Dida a doplnil, že nájsť dobrého a zodpoved­ného vodiča kamiónu nie je vôbec ľahké.

„Dnes sa na vodiča pozerám inak, ako keď bolo vodičov dostatok. Chodili tu masy ľudí a vyberalo sa pomerne ľahko. Karta sa ale trochu otočila, svet sa otvoril. Je veľmi dôleži­té, aby sa investovalo do vozi­diel a keďže vodič je odborník, vidí, aké máme autá a náve­sy. Prečo návesy? Lebo každý dobrý vodič vie, že kvalitný náves bude jednoduchšie ob­sluhovať, že je novší a bezpeč­nejší, vybavený lepšími upína­cími prvkami, ktoré uľahčujú prácu vodičom. Rovnako bude mať vozidlo aj nižšiu spot­rebu. A vodič to všetko vidí. Ďalším dôležitým faktorom, okrem mzdy, ktorú dostáva je, že príde do spoločnosti, ktorá sa o neho postará. Od odevu až po kvalitný dopravný, teda výrobný prostriedok. To dnes Chedos dokáže ponúknuť za­mestnancom, pretože si uve­domujeme, že táto práca nie je vôbec ľahká a je náročná nielen na psychiku.“

Zmeny vo firme spočiat­ku spôsobovali problémy, pretože rovnako ako ľudia všeobecne, aj zamestnanci si mysleli, že všetko bolo dobre, fungovalo a pýtali sa, načo sú aké zmeny? Až neskôr, keď sa už všetky uskutočnili, aj vodi­či si uvedomili, že v podstate je tu systém, ktorý garantuje zlepšenie práce vodiča. Vodič v Chedose už nevypisuje ani „stazku“, má len komunikač­nú konzolu vo vozidle a zaznamenáva, kedy tovar vyložil a kedy naložil. Informáciu, na akú zákazku má ísť, dosta­ne elektronicky, to sa týka aj informácie o trase a tak má vytvorené tie najlepšie pod­mienky, aby sa venoval ria­deniu vozidla podľa pokynov dispečera a dodržiaval prácu vodiča podľa platnej legis­latívy v Európe. Vodič musí mať profesionálne správanie, počnúc slušnosťou, čistotou až po starostlivosť o pridelený majetok a bezpečnosť tovaru. A keďže je táto firma pro­fesionálna, hľadá profesionálnych ľudí, o ktorých sa po­stará a ktorí tu majú dlhodo­bú perspektívu.

„Dôraz kladieme na zákaz­níka a bezpečnosť prepravy jeho tovaru a samozrejme na samotných vodičov. Je to ťažká práca, vyžaduje sústredenie, zodpovednosť nielen v cestnej premávke, ale aj za tovar. Na druhej strane, keď sa vytvoria dobré podmienky pre prácu a ľudia to pochopia, dá sa to zvládnuť. Aj vodiči musia ve­dieť, že je to ich povolanie. Keď si aj doma vytvoria dobrú klí­mu, pretože to treba nastaviť, o svoju rodinu sa dokážu po­starať, lebo príjem je slušný.“

Šancu pracovať ako vodič so zaujímavým mzdovým ohodnotením pritom majú aj ľudia, pre ktorých vzdela­nie nebolo to najdôležitejšie. Rozhodujúca je chuť a snaha, chcieť sa naučiť a byť profe­sionál. „Keď hovoríme, že sa o ľudí postaráme, zaučíme ich a na oplátku vyžadujeme po­žadovaný výkon, je to hlavne preto, že chceme adekvátne výsledky. Dnes, keď k nám príde mladý chlapec, ktorý má všetky papiere v poriadku, dokážeme sa o neho postarať tak, že minimálne za mesiac a maximálne za tri mesiace je z neho vodič, ktorý sadne do vozidla a môže ísť so súpra­vou do Európy. Zdá sa to ako klišé, keď to hovorím, ale som na to hrdý, že tento kolektív to dokáže. Pretože zobrať 40-to­novú súpravu a sadnúť do nej, nie je celkom samozrejmosť. Nehovoriac, že vodič musí byť odvážny a nakoniec aj trošku bohém, ale odkázaný vo veľkej miere sám na seba,“ prezradil Ing. Dida.

Svet sa otvoril Slovensku a Slovensko svetu. To si však vyžaduje aj ovládanie aspoň základov cudzích jazykov. Podľa názoru Ing. Didu, s ja­zykovou vybavenosťou ľudí je dosť veľký problém a dodnes akosi nepocítili, že jazyky učia už v základných školách. „Naši vodiči možno časom pochytia základnú slovnú zá­sobu. Keď je jazykovo zdat­ný vodič niekde na vykládke, nakládke v Európe a ovláda aspoň základy a dohovorí sa, môže sa slušne dohodnúť a má menšie prestoje pri práci. Mys­lím si, že jazyky treba inten­zívne učiť deti od základnej školy. Je jedno, na akú úroveň sa dostanú, akonáhle prídu do práce, budú rozvíjať tu svoju úroveň. Keď budú v rôznych logistických centrách a fir­mách Európy ovládať tých sto potrebných slovíčok, bez problémov sa dohovoria“. Na našu otázku, či vodiči Chedosu nemajú problémy s migrantami, sme sa dozve­deli, že ostatné roky do Veľkej Británie nechodia. „Takéto incidenty boli na týchto hrani­ciach vždy. Pred 3 až 6 rokmi sme ich zaznamenali aj my, ale potom sme tieto cesty ob­medzili. Nové investície do obnovy vozového parku, práve vo výbave návesov zabezpečia, že už nebudú chýbať antivan­dal plachty, ktoré budú viac chrániť tovar našich zákazní­kov a prinesú väčší komfort a bezpečnosť pri preprave pre našich vodičov.

www.chedos.sk

Ľ. Rešovská

 

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Kultúra

Návrat po 33 rokoch

Legendárna tatranská hudobná skupina Fanatic opäť na scéne Sychravá tretia októbrová sobota vo Vysokých Tatrách nenúkala veľa príležitostí na zmysluplné ...

Nasledujúci článok

KultúraSpravodajstvo

Do knižníc prišlo 450 nových čitateľov

Všetky regionálne knižnice v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK sa 27. októbra zapojili do Dňa Prešovského kraja bezplatným zápisom nových čitateľov a ...
Aktualizované 18.1. 21:56
Spravodajstvo

Rok 2021 je Európskym rokom železníc

Dňom 1. januára 2021 sa začal Európsky rok železníc. Táto iniciatíva Európskej komisie vyzdvihne výhody železničnej dopravy ako udržateľného, inteligentného ...
Aktualizované 18.1. 20:28
Spravodajstvo

Tento týždeň sa určí časová os budúcnosti sveta

V priebehu budúceho týždňa si ľudstvo vyberie jednu z niekoľkých budúcich časových osí. Prvou z nich je podvodom zvolený Joe Biden ...
Aktualizované 20.1. 00:04
Spravodajstvo

Zametené pod koberec

A je to tu. Dostal som odpoveď od prokurátora na moje trestné oznámenie proti Igorovi Matovičovi za jeho celoplošné testovanie.  ...
Aktualizované 20.1. 00:06
Spravodajstvo

Gustáv Murín - verejná výzva Rezníkovi

POTURČENEC HORŠÍ OD TURKA? Generálny riaditeľ RTVS na odstrel sa drží zubami-nechtami stoličky a takto sa vykupuje z vopred predpovedaného ...
Aktualizované 18.1. 18:53
Spravodajstvo

Pán Mazák Odstúpte!

JUDr. Branislav Harabin, sudca Okresného súdu Bratislava I Pán Mazák Odstúpte! Iba dôvera plagiátorských politikov na členstvo v Súdnej rade ...
Aktualizované 20.1. 01:27
Spravodajstvo

ŠACH - MAT

′′ Pred štyrmi rokmi sme spustili veľké národné úsilie o obnovu našej krajiny, obnovenie jej ducha a obnovenie vernosti tejto ...
Aktualizované 18.1. 21:51
Spravodajstvo

Klub 500 kritizuje povinné testovania zamestnancov. Matovičov šialený nápad považuje za zásah do osobnej slobody a v rozpore s Ústavou

Vyžadovnie dokladu o zdravotnom stave zamestnancov je v rozpore jednak s Ústavou Slovenskej republiky, ale aj Nariadením EÚ o ochrane osobných údajov, uvádza ...
Aktualizované 19.1. 23:37
Spravodajstvo

Ako spoločne porazíme Matoviča?

Sú Slováci pokusné myši v rámci experimentu s celoplošným testovaním? Expert na ústavné právo a bývalý sudca Ústavného súdu SR ...
Aktualizované 20.1. 00:17
Spravodajstvo

Uhrík a Mazurek končia v predsedníctve ĽSNS. Dôvodom je Kotlebova uzurpácia moci v strane

Dvaja najvýraznejší politici ĽSNS zdôvodnili svoj krok zmenami v stanovách strany a bábkovom predsedníctve. Poslanec ĽSNS Milan Mazurek končí v ...
Aktualizované 19.1. 20:56
Spravodajstvo

Sloboda slova je v ohrození...

Martina Kociánová v rozhovore s Danielom Landom na tému „sloboda slova“ hovorí o paradoxných situáciách, ktoré sa valia na občanov ...