V celej EÚ platí zákaz povinnosti očkovania

20. januára 2025

Rada Európy (RE) je popredná európska a svetová ľudskoprávna organizácia založená v roku 1949. Jej cieľom je ochrana ľudských práv, demokracie a právneho štátu. Sídlom Rady Európy je francúzsky Štrasburg.

Rada EÚ riadi Európsky súd pre ľudské práva, rozhodla 27. 1. 2021 svojim hlasovaním v Rezolúcii č. 2361 O zákaze ustanovenia povinnosti očkovania členským štátom včítane Slovenskej a Českej republiky.

Rada Európy je odlišná a oddelená od EÚ a viac-menej má priamy vplyv na všetky štáty Európskej únie. 47 krajín, včítane všetkých členských štátov EÚ je viazaných zmluvnými dohodami Rady Európy európskej zmluvy o ľudských právach.

Bolo odhlasované nové Uznesenie Rady Európy, ktoré zakazuje štátom povinné očkovanie proti vírusu.

Niekoľko potrebných bodov z rezolúcie:

7.3.1. zabezpečiť, aby boli občania informovaní o tom, že očkovanie nie je povinné a že nikto nie je pod politickým, spoločenským alebo iným tlakom, aby sa dal zaočkovať, ak si to neželá;

7.3.2. zabezpečiť, aby nikto nebol diskriminovaný za to, že nebol očkovaný z dôvodu možných zdravotných rizík alebo že sa nechce dať zaočkovať;

7.1.5. zaviesť nezávislé programy kompenzácie očkovania s cieľom zabezpečiť kompenzáciu za neprimerané škody a škody spôsobené očkovaním;

7.1.6. venovať osobitnú pozornosť možnému zneužívaniu dôverných informácií zo strany farmaceutických manažérov alebo farmaceutických spoločností, ktoré sa neprimerane obohacujú na verejné náklady, implementáciou odporúčaní obsiahnutých v rezolúcii 2071 (2015) „Verejné zdravie a záujmy farmaceutického priemyslu: ako zaručiť nadradenosť záujmov verejného zdravia?“;

Celá Rezolúcia 2361 (2021)

Autor(i): Parlamentné zhromaždenie

Pôvod – rozprava zhromaždenia 27. januára 2021 (5. schôdza) (pozri dokument 15212, správa Výboru pre sociálne veci, zdravie a trvalo udržateľný rozvoj, spravodajkyňa: pani Jennifer De Temmerman). Text prijatý zhromaždením 27. januára 2021 (5. schôdza).

1. Pandémia Covid-19, infekčné ochorenie spôsobené novým koronavírusom SARS-CoV-2, spôsobilo v roku 2020 veľa utrpenia. Do decembra 2020 bolo celosvetovo zaznamenaných viac ako 65 miliónov prípadov a viac ako 1,5 milióna životov bolo stratených. Chorobné bremeno samotnej pandémie, ako aj opatrenia v oblasti verejného zdravia potrebné na boj proti nej, zdevastovali globálnu ekonomiku, odhalili už existujúce chyby a nerovnosti (vrátane prístupu k zdravotnej starostlivosti) a spôsobili nezamestnanosť a hospodársky úpadok a chudobu.

2. Rýchle celosvetové nasadenie bezpečných a účinných vakcín proti Covid-19 bude nevyhnutné na potlačenie pandémie, ochranu systémov zdravotnej starostlivosti, záchranu životov a pomoc pri obnove globálnych ekonomík. Hoci nefarmaceutické zásahy, ako je fyzické dištancovanie, používanie tvárových masiek, časté umývanie rúk, ako aj odstávky a zablokovanie, pomohli spomaliť šírenie vírusu, miera infekcií teraz vo väčšine sveta opäť stúpa. Mnohé členské štáty Rady Európy zažívajú druhú vlnu, ktorá je horšia ako prvá, pričom ich populácia čoraz viac pociťuje „pandemickú únavu“ a cíti sa domotivovaná dodržiavať odporúčané správanie na ochranu seba a ostatných pred vírusom.

3. Ani rýchlo nasadené, bezpečné a účinné vakcíny však nie sú okamžitým všeliekom. Po sviatočnom období na konci roka 2020 a začiatkom roka 2021 s tradičnými halovými stretnutiami bude miera infekcie vo väčšine členských štátov pravdepodobne veľmi vysoká. Okrem toho francúzski lekári práve vedecky potvrdili koreláciu medzi vonkajšími teplotami a mierou výskytu chorôb pri hospitalizáciách a úmrtiach. Je nepravdepodobné, že by vakcíny postačovali na výrazné zníženie miery infekcií túto zimu – najmä ak vezmeme do úvahy, že dopyt v tomto bode výrazne prevyšuje ponuku. Obnoviť zdanie „normálneho života“ teda nebude možné ani za najlepších okolností najskôr v polovici až koncom roka 2021.

4. Na to, aby boli vakcíny účinné, bude rozhodujúce ich úspešné nasadenie a dostatočné využitie. Rýchlosť, akou sa vakcíny vyvíjajú, však môže spôsobiť pocit nedôvery, s ktorým je ťažké bojovať. Na zabezpečenie ich účinnosti je potrebné aj spravodlivé nasadenie vakcín proti Covid-19. Ak vakcíny nie sú dostatočne široko distribuované vo vážne zasiahnutej oblasti krajiny, stávajú sa neúčinnými pri zastavení prílivu pandémie. Okrem toho vírus nepozná hranice, a preto je v záujme každej krajiny spolupracovať pri zabezpečovaní globálnej rovnosti v prístupe k vakcínam proti Covid-19. Váhavý postoj k očkovaniu a očkovací nacionalizmus majú schopnosť vykoľajiť doteraz prekvapivo rýchle a úspešné úsilie o očkovanie proti Covid-19 tým, že umožnia vírusu SARS-CoV-2 zmutovať, a tak otupiť doteraz najefektívnejší nástroj na svete proti pandémii.

5. Medzinárodná spolupráca je preto teraz potrebná viac ako kedykoľvek predtým, aby sa urýchlil vývoj, výroba a spravodlivá distribúcia vakcín proti Covid-19. COVAX Facility je vedúcou iniciatívou pre globálne prideľovanie vakcín a prístup k nim. COVAX pod vedením Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), Vaccine Alliance (Gavi) a Koalície pre inovácie v pripravenosti na epidémiu (CEPI) využíva finančné prostriedky od signatárskych krajín na podporu výskumu, vývoja a výroby širokého spektra Covid-19 vakcín a rokovať o ich cenách. Adekvátny manažment vakcín a logistika dodávateľského reťazca, ktoré si vyžadujú medzinárodnú spoluprácu a prípravu zo strany členských štátov, budú tiež potrebné, aby sa vakcíny dodali bezpečným a spravodlivým spôsobom. V tejto súvislosti Parlamentné zhromaždenie upozorňuje na usmernenia pre krajiny, ktoré vypracovala WHO, o pripravenosti programu, implementácii a rozhodovaní na úrovni krajiny.

6. Členské štáty musia už teraz pripraviť svoje imunizačné stratégie na prideľovanie dávok etickým a spravodlivým spôsobom, vrátane rozhodnutia o tom, ktoré skupiny obyvateľstva uprednostniť v počiatočných štádiách, keď je zásoba nedostatočná, a ako rozšíriť očkovanie v dôsledku dostupnosti jedného alebo viacerých Covid-9 vakcín zlepšiť. Bioetici a ekonómovia sa do značnej miery zhodujú na tom, že osoby staršie ako 65 rokov, osoby mladšie ako 65 rokov so základnými zdravotnými problémami, ktoré ich vystavujú vyššiemu riziku závažných ochorení a smrti, zdravotnícki pracovníci (najmä tí, ktorí úzko spolupracujú s osobami patriacimi do vysoko rizikových skupín) a ľudia, ktorí pracujú v základnej infraštruktúre, by mali mať pri očkovaní prednosť. Netreba zabúdať ani na deti, tehotné ženy a dojčiace matky, pre ktoré doteraz nebola povolená žiadna vakcína.

7. Vedci urobili pozoruhodnú prácu v rekordnom čase. Teraz je na vládach, aby konali. Zhromaždenie podporuje víziu generálneho tajomníka Organizácie Spojených národov, že vakcína proti Covid-19 musí byť globálnym verejným statkom. Imunizácia musí byť dostupná pre každého a všade. Zhromaždenie preto vyzýva členské štáty a Európsku úniu, aby:

7.1. v súvislosti s vývojom vakcín proti Covid-19:

7.1.1. zabezpečiť vysokokvalitné súdne konania, ktoré sú spoľahlivé a vedené etickým spôsobom v súlade s príslušnými ustanoveniami Dohovoru o ochrane ľudských práv a dôstojnosti ľudskej bytosti v súvislosti s aplikáciou biológie a medicíny: Dohovor o ľudských právach a biomedicína (ETS č. 164, Dohovor z Ovieda) a jej Dodatkový protokol o biomedicínskom výskume (CETS č. 195), ktoré postupne zahŕňajú deti, tehotné ženy a dojčiace matky;

7.1.2. zabezpečiť, aby regulačné orgány zodpovedné za hodnotenie a povoľovanie vakcín proti Covid-19 boli nezávislé a chránené pred politickým tlakom;

7.1.3. zabezpečiť dodržiavanie príslušných minimálnych noriem bezpečnosti, účinnosti a kvality vakcín;

7.1.4. zaviesť účinné systémy monitorovania vakcín a ich bezpečnosti po ich rozšírení medzi všeobecnú populáciu, a to aj s cieľom monitorovať ich dlhodobé účinky;

7.1.5. zaviesť nezávislé programy kompenzácie očkovania s cieľom zabezpečiť kompenzáciu za neprimerané škody a škody spôsobené očkovaním;

7.1.6. venovať osobitnú pozornosť možnému zneužívaniu dôverných informácií zo strany farmaceutických manažérov alebo farmaceutických spoločností, ktoré sa neprimerane obohacujú na verejné náklady, implementáciou odporúčaní obsiahnutých v rezolúcii 2071 (2015) „Verejné zdravie a záujmy farmaceutického priemyslu: ako zaručiť nadradenosť záujmov verejného zdravia?“;

7.1.7. prekonať prekážky a obmedzenia vyplývajúce z patentov a práv duševného vlastníctva, aby sa zabezpečila rozšírená výroba a distribúcia vakcín vo všetkých krajinách a pre všetkých občanov;

7.2. pokiaľ ide o prideľovanie vakcín proti Covid-19:

7.2.1. zabezpečiť rešpektovanie zásady spravodlivého prístupu k zdravotnej starostlivosti, ako je ustanovené v článku 3 Dohovoru z Ovieda, v národných plánoch prideľovania vakcín, čím sa zaručí, že vakcíny proti Covid-19 budú dostupné pre obyvateľstvo bez ohľadu na pohlavie, rasu, náboženstvo, právny alebo sociálno-ekonomický stav, platobná schopnosť, poloha a ďalšie faktory, ktoré často prispievajú k nerovnostiam v rámci obyvateľstva;

7.2.2. vypracovať stratégie pre spravodlivú distribúciu vakcín proti Covid-19 v rámci členských štátov, berúc do úvahy, že ponuka bude spočiatku nízka, a naplánovať, ako rozšíriť očkovacie programy, keď sa ponuka zvýši; pri vývoji týchto stratégií sa riadiť radami nezávislých národných, európskych a medzinárodných bioetických výborov a inštitúcií, ako aj WHO;

7.2.3. zabezpečiť, aby sa s osobami v rámci tých istých prioritných skupín zaobchádzalo rovnako, pričom osobitná pozornosť by sa mala venovať najzraniteľnejším osobám, ako sú starší ľudia, osoby so základným ochorením a zdravotnícki pracovníci, najmä tí, ktorí úzko spolupracujú s osobami vo vysoko rizikových skupinách, ako aj ľudia, ktorí pracujú v základnej infraštruktúre a verejných službách, najmä v sociálnych službách, verejnej doprave, presadzovaní práva a školách, ako aj tí, ktorí pracujú v maloobchodnom sektore;

7.2.4. presadzovať rovnosť v prístupe k vakcínam proti Covid-19 medzi krajinami podporou medzinárodného úsilia, ako je Accelerator Access to Covid-19 Tools (ACT) (ACT-Accelerator) a jeho COVAX Facility;

7.2.5. upustiť od hromadenia vakcín proti ochoreniu Covid-19, pretože to oslabuje schopnosť iných krajín zaobstarať si vakcíny pre svoje obyvateľstvo, a zabezpečiť, aby hromadenie neviedlo k eskalácii cien vakcín pre tých, ktorí si ich nemôžu dovoliť; vykonávať audity a náležitú starostlivosť s cieľom zabezpečiť rýchle nasadenie vakcín s minimálnymi nákladmi na základe potreby a nie trhovej sily;

7.2.6. zabezpečiť, aby každá krajina mohla zaočkovať svojich zdravotníckych pracovníkov a zraniteľné skupiny pred zavedením očkovania do nerizikových skupín, a teda zvážiť darovanie dávok vakcíny alebo akceptovať uprednostnenie krajín, ktoré tak ešte nedokázali urobiť, pamätajúc na to, že spravodlivé globálne prideľovanie dávok vakcíny je najefektívnejším spôsobom, ako poraziť pandémiu a znížiť súvisiacu sociálno-ekonomickú záťaž;

7.2.7. zabezpečiť, aby vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorých bezpečnosť a účinnosť bola preukázaná, boli dostupné pre všetkých, ktorí ich budú v budúcnosti potrebovať, a to tak, že sa v prípade potreby uchýlia k povinným licenciám výmenou za zaplatenie licenčných poplatkov;

7.3. pokiaľ ide o zabezpečenie vysokej absorpcie vakcíny:

7.3.1. zabezpečiť, aby boli občania informovaní o tom, že očkovanie nie je povinné a že nikto nie je pod politickým, spoločenským alebo iným tlakom, aby sa dal zaočkovať, ak si to neželá;

7.3.2. zabezpečiť, aby nikto nebol diskriminovaný za to, že nebol očkovaný z dôvodu možných zdravotných rizík alebo že sa nechce dať zaočkovať;

7.3.3. prijať včasné účinné opatrenia na boj proti dezinformáciám a váhavosti v súvislosti s vakcínami proti Covid-19;

7.3.4. šíriť transparentné informácie o bezpečnosti a možných vedľajších účinkoch vakcín, spolupracovať s platformami sociálnych médií a regulovať ich, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií;

7.3.5. transparentne komunikovať obsah zmlúv s výrobcami vakcín a sprístupňovať ich verejnosti na parlamentnú a verejnú kontrolu;

7.3.6. spolupracovať s mimovládnymi organizáciami a/alebo inými miestnymi iniciatívami s cieľom osloviť marginalizované skupiny;

7.3.7. zapojiť sa s miestnymi komunitami do vývoja a implementácie prispôsobených stratégií na podporu očkovania;

7.4. v súvislosti s očkovaním detí proti Covid-19:

7.4.1. zabezpečiť rovnováhu medzi rýchlym vývojom očkovania pre deti a náležitým riešením otázok bezpečnosti a účinnosti a zabezpečením úplnej bezpečnosti a účinnosti všetkých vakcín sprístupnených deťom so zameraním na najlepší záujem dieťaťa v súlade s Organizáciou Spojených národov Dohovor o právach dieťaťa;

7.4.2. zabezpečiť vysokokvalitné skúšky s náležitou starostlivosťou o príslušné záruky v súlade s medzinárodnými právnymi normami a usmerneniami vrátane spravodlivého rozdelenia prínosov a rizík pre deti, ktoré sa študujú;

7.4.3. zabezpečiť, aby sa želania detí náležite zohľadnili v súlade s ich vekom a vyspelosťou; ak nie je možné poskytnúť súhlas dieťaťa, zabezpečiť, aby bol súhlas poskytnutý v iných formách a aby bol založený na spoľahlivých informáciách primeraných veku;

7.4.4. podporovať Detský fond OSN (UNICEF) v jeho úsilí dodávať vakcíny od výrobcov, ktorí majú dohody s COVAX Facility, tým, ktorí ich najviac potrebujú;

7.5. s ohľadom na zabezpečenie monitorovania dlhodobých účinkov vakcín proti Covid-19 a ich bezpečnosti:

7.5.1. zabezpečiť medzinárodnú spoluprácu na včasnú detekciu a objasnenie akýchkoľvek bezpečnostných signálov prostredníctvom globálnej výmeny údajov o nežiaducich udalostiach po imunizácii v reálnom čase (AEFI);

7.5.2. používať osvedčenia o očkovaní len na ich určený účel monitorovania účinnosti vakcíny, možných vedľajších účinkov a nežiaducich účinkov;

7.5.3. odstrániť akékoľvek medzery v komunikácii medzi miestnymi, regionálnymi a medzinárodnými orgánmi verejného zdravotníctva, ktoré narábajú s údajmi AEFI, a prekonať nedostatky existujúcich sietí údajov o zdraví;

7.5.4. priblížiť farmakovigilanciu k systémom zdravotnej starostlivosti;

7.5.5. podporovať vznikajúcu oblasť „adversomického“ výskumu, ktorý študuje interindividuálne variácie v odpovediach na vakcíny založené na rozdieloch vo vrodenej imunite, mikrobiómoch a imunogenetike.

8. S odvolaním sa na rezolúciu 2337 (2020) o demokraciách, ktoré čelia pandémii Covid-19, zhromaždenie opätovne potvrdzuje, že parlamenty ako základné inštitúcie demokracie musia naďalej zohrávať svoju trojitú úlohu zastupovania, legislatívy a dohľadu v pandemických podmienkach. Zhromaždenie preto vyzýva parlamenty, aby primerane uplatňovali tieto právomoci aj v súvislosti s vývojom, prideľovaním a distribúciou vakcín proti Covid-19.

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Spravodajstvo

Kto je za pokusom o útok na Turkish Stream?

Stály predstaviteľ Ruska pri OSN Vasilij Nebenzya uviedol, že útok na Turecký prúd bol vykonaný za účasti Spojených štátov a ...

Nasledujúci článok

Spravodajstvo

Inaugurácia 47. prezidenta USA Donalda J. Trumpa

Republikán Donald Trump sa v pondelok po zložení prísahy oficiálne stane v poradí 47. prezidentom Spojených štátov. Ruský prezident Vladimir ...
Spravodajstvo

Záhorákovi zmizol z katastra vlastný dom, prípad riešil ombudsman

Verejný ochranca práv (VOP) Róbert Dobrovodský, FOTO TASR – Martin Baumann Milí priatelia, dole sprístupnená informácia, ak je pravdivá, ale ...
Spravodajstvo

Pitvy pacientov a príčina smrti po očkovaní 🇩🇪 Aleš Novotný

Overené dáta. Príčina smrti očkovania❗️ 5 ROKOV PO COVIDE – Myokarditídy a náhle úmrtia. Pitvy ľudí po očkovaní na covid. ...
Aktualizované 7.2. 15:08
Spravodajstvo

Daniel Bombic alias Danny Kollár zostáva na slobode, ale slobodný nezostal... stredovek trvá?

Obvinený Daniel Bombic zostáva na slobode, dostal monitorovací náramok. Obvinený Daniel Bombic bude stíhaný na slobode, avšak s obmedzeniami. Rozhodol ...
Spravodajstvo

Dokedy bude Ficov SUSKO držať v zozname znalcov SOROŠpsychiatrov a SOROŠpsychológov?

Komu je minister Susko nápomocný viac? Progesívnemu Šimečkovi, alebo Smeráckemu Ficovi? Je vláda premiéra Roberta Fica impotentná alebo sa tu ...
Aktualizované 10.2. 00:23
Spravodajstvo

Anna Belousovová sa pýta Ukrajincov: Chcete TO aj na Slovensku?

Niekdajšia podpredsedníčka NR SR Anna Belousovová konštatuje, že piatkové demonštrácie na slovenských námestiach sa stávajú tradíciou. Niečo na spôsob „Piatok – ...
Aktualizované 10.2. 00:03
Spravodajstvo

Čo chce mať SaS v Ústave

Návrh SaS zakotviť členstvo v EÚ a NATO do Ústavy pripomína článok o vedúcej úlohe KSČ v minulom ústavnom systéme. ...
Aktualizované 7.2. 00:15
Spravodajstvo

Slovenské SOROŠČATA majú už teraz desivé sny

Podľa obsahu svojej Charty Slovenské SOROŠČATA majú už teraz desivé sny… Podľa obsahu svojej Charty USAID mala podporovať ekonomiku, zdravotníctvo ...
Aktualizované 8.2. 01:18
Spravodajstvo

CHAOS okolo COVID AMNESTIE: Exekútori ju odmietajú, úrady sa nezhodujú!!!

Vláda schválila amnestiu na pokuty udelené za porušenie protipandemických opatrení, a už sú tu prvé prekážky. Také na slovenský spôsob…. ...
Aktualizované 9.2. 20:34
Spravodajstvo

Róbert Švec: Petíciu za vyhlásenie referenda podpísalo už takmer 240-tisíc Slovákov

Slovenské Hnutie Obrody pokračuje v úspešnej petičnej iniciatíve, ktorej cieľom je čo v najkratšom čase vyzbierať minimálne 350-tisíc podpisov od občanov, ...
Spravodajstvo

Zbesnel sa náčelník trumpistov Donald Trump?

Na úvod si povedzme, že predvolebné i povolebné heslo D. Trumpa je „America First“ (Amerika na prvom mieste). Toto populistické ...