Spoločnosť Fires Batizovce poznajú na celom svete. Dvadsať úspešných rokov.

11. júna 2015

Jedna z najmladších skúšobných a certifikačných inštitúcií v Európe oslávi tohto roku 20. narodeniny. Za toto krátke obdobie si získala me­dzinárodné uznanie poskyto­vaním komplexných služieb v oblasti požiarnej bezpeč­nosti stavieb pre mnohých klientov z 25 krajín sveta.

Ani vo sne by ma nenapad­lo, že za také krátke obdobie sa dá urobiť tak veľa a že zaz-namenáme taký neuveriteľný rozvoj. Na to, čo sme dokáza­li, som hrdý nielen ja, ale aj všetci zamestnanci firmy, bez ktorých by sme len ťažko vy­budovali prosperujúcu firmu,“ vyznal sa Ing. Michal Gašper, majiteľ a riaditeľ spoločnosti spod Tatier (na snímke).

Krátku, ale úspešnú históriu firmy začal písať Ing. Gašper ako pomocný ro­botník v Okresnom staveb­no-montážnom podniku v Batizovciach po skončení vysokej školy. Ako spomínal, hoci sa hovorilo, že za socia­lizmu boli všetci zamestnaní, on bol týždeň nezamestnaný a v žiadnej firme, hoci ich prešiel dosť, pre neho prácu nemali. Možno aj preto, že zamestnať sa potreboval na jediný mesiac, pretože ho ešte čakal rok základnej vo­jenskej služby. „Po jednom neúspešnom dni, keď som sa vracal z hľadania si práce, som sa pri ceste domov, do Gerlachova, zastavil v sta­vebno-montážnom podniku v Batizovciach s tým, že robiť budem čokoľvek. Keď sa ma opýtali, či budem aj zametať, prisvedčil som a tak som začal zametať a odnášať špony od frézy. Vlastne som bol dievča pre všetko, postupne som rezal závesy, samozrejme, ako mi určili robotníci, rámovou píl­kou. Všetci sa dobre zabávali, keď inžinier robil takéto robo­ty, ale mne to vôbec nevadilo. Veď robota ako robota, prečo by som sa mal za ňu hanbiť,“ s úsmevom spomína na svoje začiatky. Neskôr sa prepra­coval k fréze, ale nemohol zarábať tak, ako ostatní, pre­tože nemal výučný list. A tak, ako absolvent strojníckej priemyslovky a vysokej školy strojníckej, popri zamestnaní získal aj výučný list na učiliš­ti, kde učila jeho manželka. Záverečné učňovské skúšky zvládol pred skúšobnou ko­misiou, ktorej bola členkou, „…a tak sme si pred komisiou museli s manželkou vykať. Predseda skúšobnej komisie, menovaný z vonku, si zhodu mien nevšimol,“ doplnil a do­dal, že dodnes sa v rodine za­bávajú na tom, ako po skúške uznanlivo povedal predseda komisie, že „ten bol dobrý“. Preto mu ani v súčasnosti ne­robí problém, obliecť si mon­térky a ísť do výroby. Po náv-rate z vojenčiny začal robiť majstra, konštruktéra požiar­nych dverí, vedúceho konšt-ruktéra. „Paradoxom bolo, že čím vyššie som postupoval, tým nižší plat som mal.“

Michal Gašper bol au­torom nových požiarnych dverí, pri výrobe ktorých sa zmenili materiály a techno­logické postupy. Podal mno­ho zlepšovacích návrhov, vy­myslel množstvo prípravkov, ktoré pomáhali urýchliť a zlacniť výrobu a znížiť od­pad. Výroba dverí bola zrazu desaťkrát lacnejšia, ale v tej dobe to nebolo žiadúce, pre­tože plán sa plnil na preinves­tované peniaze. Zlacnením výroby sa plniť prestal a mu­seli hľadať náhradné výrobné programy. Tieto nové požiar­ne dvere spomínal hlavne z toho dôvodu, že vtedy ich skúšali v štátnej skúšobni vo Veselí na Lužnicí. Skúšobné vzorky museli prevážať cez celú republiku, skúšky boli dosť drahé a výsledok nebol vždy úspešný. Napadlo mu, vybudovať malú vlastnú skú­šobňu v Batizovciach, kde si svoj vývojový program naj­prv sami otestovali a do štát­nej skúšobne odviezli už len také konštrukcie, ktoré štát­nou skúškou s istotou prešli. Táto malá podniková skú­šobňa bola základom dnešnej úspešnej firmy.

Potom prišli revolúcie, ho-landské dražby a noví majitelia rozhodli o novom výrobnom programe. Požiarne dvere sa stali len okrajovým výrobným programom. Všetkých ľudí z výroby poprepúšťali, hoci som vedel, že bez týchto odbor­níkov výroba fungovať nebude. Neskôr, ako vedúci na úseku výroby požiarnych dverí, som ich prijal späť.“ Po neúspechu nového výrobného programu, traja zo zamestnancov, medzi ktorými bol aj Michal Gaš­per, odkúpili časť spoločnos­ti. Založili päť firiem, medzi ktorými bola aj spoločnosť FIRES a on sa zameral práve na skúšobníctvo. Neskôr túto prevádzku od spoločníkov odkúpil a vytvoril si vlastnú spoločnosť. S mladými, šikov­nými zamestnancami začali budovať prvú zvislú pec, ne­skôr vodorovnú a postupne pribúdali ďalšie zariadenia. Vybudovali modernú skúšob­ňu a v súčasnosti robia nielen požiarne skúšky, ale aj všetky fyzikálno-mechanické. K dis­pozícii majú aerodynamický tunel, v ktorom skúšajú účin­nosť svetlíkov – zariadení na odvod tepla a splodín hore­nia. „Sme asi jediná skúšobňa na svete, ktorá je schopná na jednom mieste vykonať všet­ky normou predpísané skúšky svetlíkov. Tieto výrobky sa v aerodynamickom tuneli skú­šajú len vo dvoch skúšobniach v Európe, vo Francúzsku a v Nemecku. Napríklad skú­šobňa CSTB v Nantes vo Fran­cúzsku, v aerodynamickom tuneli Julesa Verna prednostne plní vývojové projekty pre letect-vo a kozmonautiku a svetlíky sú pre nich okrajovou záležitos­ťou. Tu sme videli priestor, po­pasovali sme sa s množstvom technických problémov, pretože prúdenie vzduchu nie je jedno­duchá téma a začali sme ich skúšať u nás,“ priblížil Michal Gašper.

Výsledky skúšok, resp. cer­tifikáty, získané vo FIRES-e sú európsky aj svetovo pou-žiteľné len preto, že spoloč­nosť trvalo udržiava akredi­táciu podľa ISO/IEC 17025: 2005, ISO/IEC 17065: 2005, je autorizovaným i notifikova­ným subjektom podľa zákona 133/2013 Z. z. a Nariadenia EP a REÚ 305/2011. Trvalo udržiava kontakt s európsky­mi vedeckými inštitúciami a okrem skúšania, posudzo­vania a overovania nemen­nosti parametrov pôsobí aj v oblasti technickej norma­lizácie a je členom viacerých medzinárodných združení.

Rozvoj spoločnosti mohol nadobudnúť svetový rozmer aj vďaka tomu, že vo firme pracujú skutoční odborníci. Okrem vysoko profesionál­neho prístupu, pomerne krát­kych dodacích lehôt, bežne poskytujú svojim klientom aj pridanú hodnotu – také služ­by, ktoré zákazníkovi proces skúšania alebo certifikácie zjednodušujú. Napr. zákaz­níci majú možnosť zo svojich firiem online sledovať skúšky požiarnej odolnosti pomocou sieťovej kamery, ktorú môžu doma plne ovládať (horizon­tálne, vertikálne, približovať obraz…) a tak detailne sledo­vať, ako sa ich vzorka správa počas skúšky, kde sú jej sla­bé miesta. Ak sa rozhodnú osobne sa zúčastniť na prí­prave a výkone skúšok, odpa­dá im množstvo problémov so zháňaním ubytovania. Využiť môžu príjemné ubyto­vacie zariadenie priamo v su­sedstve firmy, alebo úspešné zvládnutie náročných skúšok osláviť v jedinečnom prostre­dí Gašperovho mlyna.

Za tých dvadsať rokov FI­RES-u som zažil dni úspešné i neúspešné, dynamické aj stagnujúce, ale nepamätám si ani jeden taký deň, kedy by sa mi nechcelo ráno vstať a prísť do práce,“ dodal na záver Ing. Michal Gašper.

Ľ. Rešovská

Batizovská spoločnosť FIRES má 20 rokov.

O skúškach svetlíkov v aerodynamickom tuneli hovorí Ing. Michal Gašper.

 

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Názor

Záhada

Vlastný pohľad na oslavu Medzinárodného dňa Ró­mov som sa rozhodol poslať až teraz. Viem, že je to téma, ktorá je ...

Nasledujúci článok

KultúraSpravodajstvo

Rekonštrukčné práce skončili, do života uviedli knihu

Najväčšou a najnavštevo­vanejšou dominantnou pa­mätihodnosťou starobylej Levoče je Chrám sv. Jakuba apoštola. Unikátna sakrálna stavba spája v sebe archi­tektonické skvosty ...
Aktualizované 18.10. 13:42
Spravodajstvo

Vyšetrovanie a stíhanie osôb zodpovedných za zločiny proti ľudskosti

Opäť pripomíname petíciu za stíhanie osôb zodpovedných za Zločiny proti ľudskosti k podaniu na prokuratúru Medzinárodného trestného súdu v Haagu, ...
Aktualizované 18.10. 23:37
Spravodajstvo

COVID PASS - FINÁLNY ROZBOR

Priatelia, v prvom rade ponúkame dnešnú správu z denníka N, kde je jasne napísané, že pri kontrole bol odhalený človek, ...
Spravodajstvo

MONOPOLY - Kto vlastní svet?

„Toto by malo byť povinné sledovanie všetkými ľuďmi na Zemi.“ Tento brilantný dokument ukazuje, ako malá skupina super zločincov nakúpili ...
Spravodajstvo

NEJDE O KRÁDEŽ ANI O ZÁMER, ALE O ROZHODNUTIE FANATICKÝCH COVID-VERIACICH, AKO SA SAMOPOŠKODZOVAŤ a SLÚŽIŤ KLINICKÝM ŠTÚDIAM

9.10.2021, čerpacia stanica Slovnaft na trase Košice – Prešov… a za volantom ja…  Po natankovaní nafty som ako vždy, s ...
Spravodajstvo

Šimečka sa vyhráža Varšave? "Brutálne povedané – poľský ústavný súd to dal na Harabina!

Poľský Ústavný súd minulý týždeň dospel k záveru, že určité prvky práva EÚ sú v rozpore s poľskou ústavou. Podľa verdiktu má vnútroštátne ...
Aktualizované 18.10. 21:09
Spravodajstvo

Stretnutie "MÚDRYCH HLÁV"

Minulý týždeň sa uskutočnilo zaujímavé stretnutie slovenských Vlastencov z celého Slovenska v mimoriadne krásnom regióne Slovenského raja v Hrabušiciach. Príjemné ...
Spravodajstvo

Ten kto má pohlavie "X" nech sa hlási na ministerstve vnútra!

Dozvedáme sa, že na Slovensku máme jedincov s 3 pohlavím a tí budú mať vo svojom pase uvedené pohlavie „X“. ...
Spravodajstvo

Podá Žilinka po vzore rakúskej kauzy „Kurz“ obžalobu na Lipšica za korupčné prieskumy verejnej mienky?

V Rakúsku premiér podal demisiu za to, že si za štátne peniaze dával robiť prieskumy verejnej mienky. To isté robil Lipšic ...
Spravodajstvo

Stretnutie vojnových štváčov v Tatrách

Marián Kotleba odhalil desivé plány: Slovenská armáda vyvíja MOVIR – systém na sledovanie a izoláciu neočkovaných! Práve nám tu vzniká ...
Spravodajstvo

Prosím, konajte!

Milí priatelia za slobodu, Toto je výzva na povzbudenie k tomu, aby ste pomocou nástrojov, ktoré vám boli poskytnuté, prebudili ...