Podpora zelenej obnovy EÚ: Na opätovné naštartovanie hospodárstva investuje EÚ viac než 2 miliardy EUR do 140 kľúčových dopravných projektov

6. augusta 2020

EÚ podporí hospodárske oživenie vo všetkých členských štátoch finančnou injekciou vo výške takmer 2,2 miliardy EUR nasmerovanou do 140 kľúčových dopravných projektov. Tieto projekty pomôžu vybudovať na celom európskom kontinente chýbajúce dopravné spojenia, podporia udržateľnú dopravu a vytvoria pracovné miesta.

Projekty budú financované prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy
(NPE) – grantovej schémy EÚ na podporu dopravnej infraštruktúry.
S týmto rozpočtom bude môcť EÚ splniť ciele v oblasti klímy stanovené v európskej zelenej dohode.
Veľmi silný dôraz sa bude venovať projektom na posilnenie železníc vrátane cezhraničných prepojení a spojení s prístavmi a letiskami. Vďaka väčšej kapacite a lepším multimodálnym spojeniam s cestnými a železničnými sieťami sa posilní aj vnútrozemská vodná doprava.

V námornom odvetví sa uprednostnia projekty pobrežnej námornej dopravy založené na alternatívnych palivách a inštalácii dodávok energie na pevnine pre prístavy, ktorá by mala priniesť zníženie emisií z lodí v prístavoch.
Komisárka pre dopravu Adina Văleanová v tejto súvislosti uviedla: „Príspevok EÚ na túto kľúčovú dopravnú infraštruktúru vo výške 2,2 miliardy EUR pomôže naštartovať oživenie a očakávame, že
prinesie investície vo výške 5 miliárd EUR.

Projekty, do ktorých investujeme, zahŕňajú vnútrozemskú vodnú dopravu, multimodálne spojenia, alternatívne palivá či rozsiahlu železničnú infraštruktúru.
Nástroj na prepájanie Európy je jedným z našich kľúčových nástrojov na vytvorenie dopravného systému, ktorý odolá kríze, čo je v súčasnosti i z dlhodobého hľadiska životne dôležité.“
EÚ podporí projekty železničnej infraštruktúry nachádzajúce sa v transeurópskej dopravnej sieti (TEN-T) sumou v celkovej výške 1,6 miliardy EUR (55 projektov). Patrí sem projekt Rail Baltica, ktorý pripojí baltské štáty do európskej železničnej siete, alebo cezhraničný úsek železničnej trate medzi nemeckými Drážďanmi a Prahou.
Únia podporí aj prechod na ekologickejšie palivá pre dopravu (19 projektov), a to sumou takmer 142 miliónov EUR. Niekoľko projektov bude spočívať v konverzii plavidiel, tak, aby mohli fungovať aj na skvapalnený zemný plyn (LNG), alebo v inštalácii príslušnej palivovej infraštruktúry v prístavoch.
Infraštruktúra pre alternatívne palivá sa plánuje zaviesť aj v cestnej doprave – konkrétne inštaláciou 17 275 nabíjacích miest v rámci cestnej siete a nasadením 355 nových autobusov.
Deväť projektov prispeje k interoperabilnému železničnému systému v EÚ a plynulej prevádzke vlakov v celej Európe, a to prostredníctvom Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS).

Modernizácia rušňov a železničných tratí tak, aby vyhovovali zjednotenému Európskemu systému riadenia vlakov, zvýši bezpečnosť, skráti čas cestovania a optimalizuje používanie tratí. Na týchto deväť projektov bude smerovať viac než 49,8 milióna EUR.


Súvislosti
Projekty boli vybrané na financovanie prostredníctvom dvoch súťažných výziev na predkladanie návrhov vyhlásených v októbri 2019 (pravidelná výzva v rámci NPE – Doprava) a v novembri 2019
(výzva v rámci mechanizmu kombinovaného financovania NPE v oblasti dopravy).

Finančný príspevok EÚ sa poskytuje vo forme grantov, pričom miera spolufinancovania sa líši v závislosti od typu projektu.
V prípade 10 projektov vybraných v rámci mechanizmu kombinovaného financovania sa podpora EÚ doplní o dodatočné financovanie zo strany bánk (prostredníctvom úveru, dlhu, vlastného kapitálu alebo
akejkoľvek inej splatnej formy podpory).
Na spolufinancovanie projektov transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) v členských štátoch EÚ je v rámci Nástroja na prepájanie Európy (NPE) z rozpočtu EÚ na roky 2014 až 2020 k dispozícii celkovo
23,2 miliardy EUR. Od roku 2014, ktorý bol prvým programovým rokom NPE, bolo spustených šesť výziev na predkladanie návrhov projektov (jedna za rok). Doteraz bolo z NPE podporených celkovo 794 projektov v odvetví dopravy v celkovej hodnote 21,1 miliardy EUR.


Ďalšie kroky
V oboch typoch výziev prijme Komisia formálne rozhodnutie o financovaní už v nadchádzajúcich dňoch, keďže členské štáty EÚ už vybrané projekty schválili. Výkonná agentúra Komisie pre inovácie a siete (INEA) podpíše s prijímateľmi dohody o grante najneskôr do januára 2021.


Ďalšie informácie

  • Nástroj na prepájanie Európy na obdobie 2014 – 2019 (prehľad krajín)
    Výzva na predkladanie návrhov v rámci NPE za rok 2019 – podrobné informácie o vybraných projektoch (brožúra – 169 strán)

  • Mapy železničných projektov EÚ
    Zoznam vybraných projektov/zoznam vybraných projektov (mechanizmus kombinovaného financovania)

  • Všetky vybrané projekty v jednom zozname
  • Otázky a odpovede: Ako sa vyberajú projekty?
  • Európsky rok železníc 2021
  • Infraštruktúra a investície v doprave
  • INEA – Výkonná agentúra pre inovácie a siete

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

SpravodajstvoVysoké Tatry

Opäť po roku budú rátať turistov

Tatranská Lomnica (4. augusta 2020)– Tatranský a Pieninský národný park opäť po roku čaká inventúra turistov. Pravidelné spočítanie návštevníkov vo ...

Nasledujúci článok

SpravodajstvoVysoké Tatry

Padol nový rekord

Minulotýždňová inventúra turistov vo Vysokých Tatrách prekonala očakávania. Za jediný deň narátali vo vysokohorskom prostredí Tatranského národného parku 30 232 návštevníkov, ...
Spravodajstvo

OSN, WHO a WEF boli vyhlásené za teroristické organizácie Republikánskym krajským zhromaždením na Floride

Republikánske zhromaždenie okresu Lee, čo je ľudová konzervatívna republikánska organizácia, schválilo rezolúciu, ktorú predstavil Joseph Samsone a vyhlásil OSN, WHO a WEF ...
Spravodajstvo

Peter Pellegrini je prezidentom Slovenskej republiky

Peter Pellegrini sa oficiálne stal novým prezidentom Slovenskej republiky. Vo svojom inauguračnom prejave vyzval Slovákov na zmierenie, pokoj, vzájomné porozumenie, ...
Aktualizované 19.6. 01:03
Spravodajstvo

Porušovaním práv si ani Súdny dvor EÚ rešpekt nezíska

foto: archív Milí priatelia, v dole pripojenom článku SMERo-HLASu iba poukazujem na platný právny stav.Len a len preto, aby Pellegrini, ...
Spravodajstvo

Nasadenie pri pobreží Floridy: Aká silná je ruská útočná ponorka triedy Yasen-M

Ruská ponorka pri kubánskom pobreží môže predstavovať pre Spojené štáty vážnu hrozbu uvádza Americká publikácia „Military Watch Magazine“, kde sa ...
Spravodajstvo

Otvorený list generálnemu prokurátorovi Žilinkovi

Vážený pane, na Vašom osobnom profile obmedzili ste kto môže komentovať Vaše príspevky. Obzvlášť po atentáte na Roberta Fica Spoločnosť Meta ...
Spravodajstvo

3 milióny nadmerných úmrtí v 47 krajinách súvisiacich s injekciou COVID

Nadmerná úmrtnosť v krajinách západného sveta od pandémie COVID-19: odhady „Náš svet v údajoch“ od januára 2020 do decembra 2022 ...
Spravodajstvo

Ján Káľavský: Cieľom čurillovcov bolo "uje*ať skur*ených smerákov a Fica"

Mimi Šramová s Jánom Káľavským, bývalým operatívcom NAKA S ex-operatívcom NAKA Jánom Káľavským Sme sa v Bosne, kde Ján Káľavský ...
NÁZORSpravodajstvo

V čom je problém s lex atentátom? Róbert Švec reaguje...  

Tak nám vláda schválila lex atentát s stalo sa presne to, čo sa očakávalo. Vláda nechutne zneužila atentát na Fica ...
Spravodajstvo

Kaliňák podáva na Naďa trestné oznámenie za vlastizradu

Kaliňák vyjadril k Jaroslavovi Naďovi tvrdé slová o vlastizrade Minister a exminister obrany sú vo veľkom spore. Robert Kaliňák použil ...
Spravodajstvo

George Soros otvorene rozpráva o realizácii jeho plánu likvidácie Ruska a ďalších krajín

ilustračné fototo: europeanconservative.com Kto je George Soros? Zopár faktov a zhodnotenie jeho investícií a impéria Maďarský podnikateľ Georg Soros, o ...