Edgar Degas – Holá pravda
Vernisáž výstavy Edgar Degas Holá pravda, séria heliogravúr z cyklu La Famille Cardinal, (1877 – 1878), zostavená z diel zo súkromnej zbierky sa uskutoční 22. júna o 17. hodine v Tatranskej galérií v Poprade.
Hudobný hosť: Duo Rajmund Kákoni (akordeón) & Eugen Prochác (violončelo) v rámci letného hudobného festivalu HevHetia. Výstava potrevá do 18. Septembra 2016.
Návštevníci Tatranskej galérie v Poprade budú mať výnimočnú možnosť zhliadnuť kolekciu heliogravúr (hĺbkotlačová technika spolu s gravírovaním, leptaním a akvatintom, každá heliogravúra je považovaná za originál) od Edgara Degasa. Tento autor je na Slovensku prezentovaný po prvýkrát.
Edgar Degas (Hilaire Germain Edgar De GAS) (1834 – 1917) bol jedným z najvýznamnejších maliarov, karikaturistov, grafikov, inovatívnych sochárov a fotografov 19. storočia. Degas tvoril okrem iného aj dobre predajné práce malých rozmerov ako pastely, gvaše a tempery – médiá, ktoré mu umožnili rýchlu prácu. Jeho zobrazované témy zahŕňali tanečníkov, divadelné scény, koncerty v kaviarňach, portréty priateľov, ale aj scény z nevestincov a akty. Aj keď sa sám nepovažoval za impresionistu, svojou tvorbou a pôsobením na výtvarnej scéne v Paríži sa považuje za jedného z najvýznamnejších predstaviteľov tohto umeleckého smeru.
Degas vytvoril sériu monotypov v období rokov 1877 – 1878 ako ilustrácie do knihy svojho blízkeho priateľa, spisovateľa a libretistu Ludovica Halévyho s názvom La Famille Cardinal. Je to satira baletiek stúpajúcich po sociálnom rebríčku, kontrolujúce javiskové matky a zákulisný obchod so sexom. Pretože Halévy vyrozprával príbeh knihy v prvej osobe, Degas ho zahrnul do deviatich ilustrácií. Theodore Reff naznačuje, že Halévy nepublikoval monotypie svojho priateľa pretože „Celkovo sú Degasove ilustrácie skôr zachytením ducha a atmosféry ako autentickými ilustráciami„. Súbor ilustrácií La Famille Cardinal ponúka pohľad na francúzsku spoločnosť parížske ulice a nočný život prostredníctvom prác impresionistického majstra.
Keď sa portfólio monotypií a kresieb súvisiacich s projektom objavili ako jeden celok v predaji tlačí v roku 1918 z umelcovej pozostalosti, pozostávalo podľa katalógu z 37 kusov monotypií, vrátane ôsmych retušovaných pastelov, tiež tridsiatich sekundárnych odtlačkov techniky monotypie a jedenástich kresieb. Avšak portfólio bolo stiahnuté z predaja a väčšina jeho obsahu bola v roku 1925 uložená u Durand-Ruela. 17. marca 1928 bolo portfólio predané znova ako jeden celok za neuveriteľnú sumu 408 500,- Fr v predaji organizovanom Marcelom Guerinom, v ktorom boli hlavnými kupcami sám Guerin, vydavateľ Auguste Blaizot, ktorý získal aj práva na reprodukciu, a zberateľ David Weill. Sedem monotypií a kresieb bolo omylom odstránených z portfólia predtým ako boli uložené u Durand-Ruela a boli samostatne predané na aukcii 25. júna 1935.
V roku 1938 boli nakoniec monotypie publikované Blaizotom ako leptové ilustrácie. Tieto lepty, vybrané Mauricom Potinom, boli zdokumentované významnými odborníkmi na Degasovo umenie – Adhemar a Cachin, E. P. Janis a Jean Boggs. Táto edícia bola obmedzená na 350 kópií. Lepty zo série La Famille Cardinal sú obzvlášť dôležité pretože množstvo originálnych monotypií od Edgara Degasa zmizlo. Lepty z tejto série zostávajú jedinou dokumentáciou o ich existencii.
K výstave pripravila TG samostatný zaujímavý katalóg s reprodukciami a anekdotami autora a propagačné predmety.
Zanechajte nám komentár