Kto pomôže samosprávam s výkladom spackaných zákonov?
Regionálne vzdelávacie centrum – združenie obcí (RVC – ZO) so sídlom v Štrbe spolupracuje so samosprávou už 26 rokov, počas ktorých zorganizovali takmer dve tisícky odborných seminárov a preškolili desiatky tisíc starostov, primátorov, poslancov zastupiteľstiev, ale aj zamestnancov úradov a škôl, ktorých zriaďovateľmi sú mestá a obce.
Okrem odborných seminárov sa 29. – 30. apríla 2019 uskutoční konferencia členských obcí a miest, ktorá sa koná raz za štyri roky, po voľbách do orgánov samosprávy. Delegáti konferencie si zvolia výkonná orgány združenia – Radu RVC – ZO a členov kontrolnej komisie.
Čo už urobilo RVC – ZO od minuloročných volieb starostov, primátorov a poslancov zastupiteľstiev?, opýtali sme sa tajomníčky RVC – ZO Danuši Belákovej, ktorá túto funkciu vykonáva od vzniku združenia.
Čo sa týka novozvolených primátorov, starostov a poslancov samosprávy, robili sme už dve samostatné stretnutia a sprístupnili sme im základy, na ktorých samospráva funguje, doporučili sme im odbornú literatúru so zameraním na nakladanie s majetkom obcí a podobne.
Od volieb až po konferenciu členských obcí a miest sa pracuje dosť ťažko, lebo voľbami došlo k mnohým zmenám v orgánoch obcí a zostaviť program tak, aby bol zaujímavý aj pre nových členov, ale aj tých, ktorí vo funkciách pokračujú, je veľmi zložité. Potrebu týchto školení mi potvrdzujú viacerí starostovia a starostky, ktorí sú vo funkciách aj tri volebné obdobia a na tieto naše školenia vždy chodia. Konštatujú, že sa stále niečo nové dozvedia, resp. potvrdíme si, že určité úkony robíme dobre a neraz prídeme na to, že niečo by sme mali robiť ináč. Nemôžem povedať, že naše semináre sú len pre novozvolených funkcionárov, alebo len pre tých, ktorí už boli starostami v predchádzajúcom volebnom období aj z toho dôvodu, že pri jednom seminári sa nedá každé špecifikum podrobne rozobrať. Závažným dôvodom je aj to, že legislatíva sa mení závratnou rýchlosťou a nepamätám sa, či som za desaťročia, ktoré vo verejnej správe robím, zažila taký chaos v legislatíve, ako teraz. Veď len náš základný zákon – zákon o obecnom zriadení bol v priebehu trištvrte roka trikrát novelizovaný v tej istej veci. Neviem, kto ho tvorí, ako ho tvorí, trikrát novelizuje a vyprodukuje obrovský chaos v rámci celého Slovenska. Opakovane sme požiadali zástupcov Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), aby jednotne usmernili obce, napríklad aj v súvislosti so začiatkom či ukončením volebného obdobia. Žiaľ, nestalo sa a tak nastupujú kontroly prokurátorov. Teraz si budeme vymieňať názory, pretože každý, kto je trochu právne zdatný, si zákon vysvetlí po svojom. Problémy a chaos vznikajú práve tam, kde nie je veľká súhra poslancov a starostu. Práve pre nejednoznačnosť zákonov a absenciu toho, kto zákon vysvetlí, sa robí veľmi ťažko. Príjemne ma prekvapilo, že vzdelávacích aktivít sa zúčastňujú viacerí poslanci, ktorí chcú v zastupiteľstvách a tak aj v obciach dosiahnuť zmeny. Je veľmi dobre, že chcú získavať relevantné informácie a namiesto „partizánčiny“ sa budú držať zákonov.
Kedysi ZMOS nemal so zjednotením výkladu problém a právne lapsusy sa už v zárodku snažil riešiť. To tam nemajú fundovaných ľudí, zástupcov samosprávy? Keď to teda nerobí ZMOS, neexistuje žiadna inštitúcia alebo úrad, ktorý by vedel starostov, primátorov, poslancov na základe zákona usmerniť
Neviem, neviem, neviem. Ale určite by sme na Slovensku nejaké centrum, ktoré by pomáhalo a riešilo tieto rôzne výklady zákona nutne potrebovali. Ak sa opýtame na ministerstve, odpíšu nám, že ministerstvo nie je príslušné vykladať zákon, že jedine Najvyšší súd. Ale Najvyšší súd to vysvetlí až vtedy, ak sa podá žaloba, čo je ale pre obce neprijateľné. Ako príklad uvediem aktuálnu tému preplatenia dovoleniek starostom na konci funkčného obdobia. Výklad bol taký, že im dovolenku je treba preplatiť, pretože im končí mandát, čo je podobné ako skončenie pracovného pomeru. Musia sa odhlásiť zo Sociálnej poisťovne, zo zdravotnej poisťovne a ak sú zvolení, musia sa na druhý deň znovu prihlásiť. Takže tam sa nedá presunúť dovolenka, ktorá im ostala. Zákonodarca to síce dal do zákona, čo je pekné, pretože tí ľudia si to zaslúžia. Veď starostovia, ktorí nemajú veľký aparát ľudí a robili na projektoch a obce išli dopredu, si naozaj nemali kedy dovolenku vyčerpať. Tak sa to dostalo do zákona s podmienkou, že mu to odsúhlasí zastupiteľstvo. Zastupiteľstva im to odsúhlasili, lebo vedeli, že starosta robil a teraz boli dva názory. Jedni tvrdia, a už to prevzali aj v niektorých okresoch prokurátori, že nemajú nárok, lebo si mohli dovolenku vyčerpať do konca roku v zmysle zákonníka práce.
To ale nie je pravda, pretože oni si nemôžu prenášať dovolenku z jedného funkčného obdobia do druhého, lebo im skončil mandát a teda všetky práva a povinnosti súvisiace s výkonom funkcie starostu v predchádzajúcom období.
Žiadala som ZMOS, aby k tomu zaujali stanovisko. Žiaľ, nestalo sa a tak do tohto problému chceme vstúpiť my s právnou analýzou, ktorú nám spracovali naši lektori a pomôcť starostom. Je smutné, keď sa na území takého malého štátu prijme norma, ktorá je vykladaná podľa toho, kto ju vykladá a nie podľa toho, čo by mala riešiť. Preto sa do toho zapájame aj my, aby sme starostom, ktorí nemajú čas zisťovať podrobnosti a ani peniaze na právne analýzy, dali aspoň nejakú istotu.
V opačnom prípade sa budeme opäť čudovať, že sa v obciach deje to, čo sa deje. Tu by som spomenula aj obce, kde sa stopercentne vymenilo celé zastupiteľstvo, aj starosta, a práve týmto obciam musíme veľmi pomáhať, aby sa správne naštartovali, aby sa nerobila ostrá hranica medzi tým čo bolo, ale aby sa nadviazalo práve na to pozitívne. Ale tí ľudia sa to tiež musia naučiť a naše centrum sa okrem vzdelávania stáva v niektorých prípadoch aj centrom existenčnej pomoci. (reš)
Na snímke hore: Konferencia RVC v Červenom Kláštore (archív redakcie)
Zanechajte nám komentár