Juhozápadný obchvat začnú stavať v júni

19. apríla 2017

Prešov juhozápadný obchvat predsa len dostane. Vo štvrtok 6. apríla Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh. Udialo sa to za prítomnosti ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka.

S výstavbou dlho očakávaného úseku sa začne 1. júna tohto roku, do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2021.  Súťaž na juhozápadný obchvat Prešova vyhralo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Vysúťažená suma bola vo výške 356 milióna eur. Minister Árpád Érsek po rokovaniach s dodávateľmi zlacnil stavbu o 15,2 milióna eur.

„Podpisu zmluvy predchádzali silné jednania. Dohodli sme sa na cene, ktorá je pre mňa prijateľná. Fandím tomu, aby cesta bola včas postavená, v dobrej kvalite, aby sa Prešovčanom a cestujúcim smerom do Poľska alebo Maďarska uľavilo. Je to naším cieľom,“ uviedol Á. Érsék. Financovanie je zabezpečené v rámci Kohézneho fondu, 85 % hradí Európska únia, zvyšných 15 % je zaistené zo štátneho rozpočtu.

DSC_0098Zmluva o výstavbe diaľnice je mimoriadne dobrou správou pre Prešov i celý prešovský región. Po mesiacoch špekulácií o dôležitosti či cene juhozápadného obchvatu je to výrazný posun aj z pohľadu krajskej samosprávy. „Zbytočne došlo k politizovaniu a nervozite, nakoniec všetko ide tak, ako bolo dohodnuté. Ja som rád, že ministerstvo dopravy plní svoje slovo a s výstavbou sa začne. Aj keď neskôr, ale predsa,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík. Ten mal v posledných mesiacoch diskusií vážne výhrady aj k finančným prepočtom nákladov výstavby. „Nešťastím bolo označiť tento úsek diaľnice za obchvat Prešova a zjednodušene ho nazvať najdrahším v histórii Slovenska. Dnes vieme, že sa bavíme o mimoriadne komplikovanej stavbe, v mimoriadne zložitom teréne a jednej z najväčších križovatiek na Slovensku, ktorá má pomôcť doprave v treťom najväčšom meste tejto krajiny,“ dodal P. Chudík.

Takmer osem kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných nedokončených úsekov spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Jeho súčasťou je aj vyše dva kilometre dlhý, dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov, juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov, juh – Budimír. Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov a 6 kilometrov protihlukových stien. Stavba je zaujímavá nadštandardne veľkou plochou štvorcových metrov komunikácie. Je to spôsobené tým, že dve mimoúrovňové križovatky majú vo vetvách spolu 11,3 km, čo je viac ako je dĺžka celého úseku. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti nový obchvat osobným vozidlám skráti jazdu o takmer 19, nákladným o 18 minút. Motoristi o štyri roky prejdú od Ružomberka po Košice plynulo po diaľnici 190 kilometrov.   Daša Jeleňová, hovorkyňa PSK

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Spravodajstvo

Súťaž Objav mestské lesy

Mestské lesy Poprad vyhlásili pri príležitosti 20. výročia založenia spoločnosti súťaž pod názvom „Objav mestské lesy Poprad“. Cieľom súťaže určenej ...

Nasledujúci článok

Spravodajstvo

Prešovský kraj prezentujú ocenené publikácie

Po oceneniach za najkrajšie kalendáre Slovenska putujú do Prešovského kraja ďalšie ceny za propagačné materiály. Odbornú porotu aj tento rok ...
Aktualizované 13.1. 22:52
Spravodajstvo

Otvorený list Zelenskému od premiéra SR

„Vaše rozhodnutie zastaviť tranzit plynu cez Ukrajinu smerom na Slovensko a k ďalším odberateľom spôsobuje samotnej Ukrajine, Slovensku a osobitne ...
Aktualizované 12.1. 22:19
Spravodajstvo

Voľný pád Európskej únie

Je tu rok 2025. Slovenská republika je v dôsledku viacerých negatívnych faktov v kritickej ekonomickej situácii. Nemôžeme čakať na Trumpa, ...
Aktualizované 13.1. 23:31
Spravodajstvo

Migaľ podporuje banderovský režim

Poslanec Hlasu Samuel “Sláva Ukrajine” Migaľ plánoval podporiť Zelenského banderovský režim vycestovaním do Kyjeva, aby Ukrajincov ubezpečil, že v boji ...
Aktualizované 12.1. 16:55
Spravodajstvo

Novoročný dar Slovákom z dielne SHO: Máme už vyše 200-tisíc podpisov pod petíciu za vyhlásenie referenda

Slovenské Hnutie Obrody rozbehlo 29. júla 2024 petičnú iniciatívu, ktorej cieľom je čo v najkratšom čase vyzbierať minimálne 350-tisíc podpisov ...
Spravodajstvo

Päť súčasných a bývalých amerických prezidentov sa zišlo na pohrebe Jimmyho Cartera

Päť žijúcich prezidentov sa zišlo, aby si pripomenuli 39. prezidenta Spojených štátov Jimmyho Cartera Najdlhšie žijúci bývalý americký prezident Jimmy ...
Aktualizované 11.1. 21:02
Spravodajstvo

Rozhovor Fica so žiakmi z osobitnej školy

Otázky a argumenty ohľadom zastavenia dodávok plynu zneli:                             „Akým lietadlom letel?“                            „Plyn nám zastavil Putin nie Zelenský“                            „Putin uniesol 50 tisíc detí ...
Spravodajstvo

Po plyne chcú Slovensku zastaviť aj ropu. Opatrenie navrhla strana ukrajinského exprezidenta Porošenka

Potenciálne zastavenie tranzitu ropy predstavuje riziko ďalších sporov medzi Ukrajinou a členskými štátmi EÚ, ako sú Maďarsko a Slovensko, ktoré ...
Aktualizované 11.1. 21:14
Spravodajstvo

Prezident Pellegrini odmieta navštíviť Ukrajinu

Dôvodom odmietnutia návštevy prezidenta SR Ukrajinu je ohrozovanie energetickej bezpečnosti Slovenska rozhodnutím Zelenského odstaviť nám dodávky ruského plynu Peter Pellegrini ...
Aktualizované 12.1. 22:59
Spravodajstvo

Kto vlastní akciový trh? Kto všetko vlastní? A nie je to BlackRock...

Ian Carroll: Kto vlastní všetok akciový trh na svete? Veľa sa hovorí o BlackRocku, ale to je len jedna malá ...
Aktualizované 14.1. 02:37
Spravodajstvo

Programovanie našich mozgov | Aleš Novotný

Česká cesta z covidu naberá svetové rozmery vďaka prekladu knihy od nemeckého autora (Dr. Franck) „Zločin v réžii štátu“ českého ...