Pri šálke čaju Popradský s pplk. Mgr. Štefanom Šipulom, riaditeľom Okresného dopravného inšpektorátu v Poprade

28. októbra 2015

„Počas tohtoročnej letnej turistic­kej sezóny poklesol počet dopravných nehôd (ďalej len DN) o 12 v porov­naní s porovnateľným obdobím roku 2014. Počet usmrtených osôb sa znížil o jednu, ale počet ťažko zra­nených sa zvýšil o sedem a pri ľah­ko zranených o jednu osobu,“ uvie­dol riaditeľ ODI v Poprade Štefan Šipula.

Aby bol pohľad na tohtoročnú letnú sezónu úplný, v porovnaní s minulým rokom bolo v okresoch Poprad a Levoča zaznamenaných 66 dopravných nehôd (DN), kým v roku 2014 ich bolo 78. V okrese Poprad to bolo 47 nehôd, minulého roku 59 a v okrese Levoča bol počet nehôd zhodný, po 19. Potešiteľný je fakt, že v letných mesiacoch nebo­li na cestách okresov zaznamenané nehody s následkom smrti. Ťažko zranených osôb v okrese Poprad bolo deväť, čo je nárast oproti rov­nakému obdobiu roku 2014 o šesť a v okrese Levoča o jed­nu. Ľahko zranených bolo v okrese Poprad 14 ľudí, čo je o jednu osobu menej ako v lete 2014 a v okrese Levoča o dve osoby viac.

„Pred letnou turis­tickou sezónou 2015 sme spracovali analýzu dopravnej nehodovosti a dopravnobezpečnost­nej situácie v služobnom obvode OR PZ v Poprade a na základe jej záve­rov, s prihliadnutím na aktuálny vý­voj dopravno-bezpečnostnej situácie za obdobie šiestich mesiacov roku 2015, boli prijaté vlastné konkrét­ne opatrenia za účelom pozitívneho ovplyvnenia vývoja dopravnej ne­hodovosti, s dôrazom na usmrtené osoby a zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky počas leta 2015,“ doplnil.

Výkon služby bol plánovaný najmä do miest vý­skytu dopravných nehôd s tragickými následkami, kumulácie dopravy, miest, kde do­chádzalo k častému výskytu kolíznych situácií, do frekventovaných miest v blízkosti letných rekreačných zariadení a do miest zvýšené­ho pohybu chodcov v mestských aglomeráciách. Doprav­ní policajti sa zameriavali hlavne na kontroly dodržiavania rýchlostí jazdy vozidiel a vykonávali ich naj­mä v úsekoch a časoch najčastej­šieho výskytu dopravných nehôd s tragickými následkami a v rozsahu, ktorý si vyžadovala dopravno-bez­pečnostná situácia. „Počas letnej sezóny sme kontrolovali dodržiava­nie základných povinností vodiča, najmä v súvislosti s porušovaním zákazu požitia alkoholu alebo inej návykovej látky, plnému venova­niu sa vedeniu vozidla, bezohľad­nému a agresívnemu správaniu sa v cestnej premávke. Pozornosť sme venovali kontrolám so zameraním na odhaľovanie priestupkov v dy­namike cestnej premávky, najmä v súvislosti s porušovaním zákazu predchádzania, nedania prednosti v jazde, ako aj nesprávnym spôsobom jazdy a predchádzaniu, dodržiava­nia obmedzenia jazdy niektorých druhov vozidiel, ale aj používania bezpečnostných pásov a bezpeč­nostných systémov,“ spresnil ria­diteľ a dodal, že dôraz kládli aj na dodržiavanie povinností vodičov voči chodcom najmä v obciach, dodržiavanie pravidiel cestnej pre­mávky vodičmi motocyklov a ich spolujazdcami, dodržiavanie záka­zu obsluhovať telefónny prístroj, zákazu požitia alkoholu alebo inej návykovej látky. Pozornosť venovali aj vodi­čom autobusov a nákladných vozidiel, monitorovali situá­cie na obmedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a hlavných cestných ťahoch. V prípade potreby, hlavne v čase raňajšej a poobednej dopravnej špičky, zabezpe­čovali priamym riadením príslušníkmi PZ plynulosť cestnej premávky na úsekoch s najnižšou priepustnosťou a oprávnenosti pobytu štát­nych príslušníkov tretích kra­jín na území SR.

Okrem týchto úloh policajti ODI zabezpečovali kontrolu stavu dopravného značenia, najmä križovatiek, železnič­ných priecestí a úsekov čas­tých dopravných nehôd, po­zemných komunikácií a bolo spracovaných celkom 8 žia­dostí o urýchlené odstránenie zistených nedostatkov na ko­munikáciách okresov Poprad a Levoča. V autoškolách bolo v rámci vykonávania skúšok žiadateľov o udelenie vodič­ských oprávnení vykonaných v lete celkom 14 prednášok. Oproti predchádzajúcim ro­kom zaznamenali dopravní policajti zvýšený počet špor­tových podujatí, konaných na komunikáciách, ktorých organizátori požadovali spo­luprácu, resp. asistenciu dopravnej polície, čo v značnej miere komplikovalo plne­nie úloh v dohľade nad cest­nou premávkou. Rovnako sa zvýšil počet kultúrnych a spoločenských akcií, ktoré mali dopad na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. „Medzi najväčšie akcie na te­ritóriu OR PZ v Poprade počas tohtoročnej letnej sezóny pat­rili Mariánska púť v Levoči, športové podujatie High Tat­ras Cup, automobilové preteky Rallye Tatry, Medvedie dni na Hrebienku, Fun Rádio Doho­da a ďalšie.“

Ako poznamenal pplk. Mgr. Štefan Šipula, v tomto období a pred blížiacou sa zimou, keď je v ranných hodinách zníže­ná viditeľnosť, hmly a večer sa skôr stmieva, dopravná polí­cia každoročne zaznamenáva nárast počtu dopravných ne­hôd s účasťou nemotorových účastníkov cestnej premávky. Jednou z najčastejších príčin takýchto nehôd je náhly vstup chodca na vozovku tesne pred idúce vozidlo. „Vodič v tom­to období, kedy sú klzké cesty a predlžuje sa brzdná dráha, nemá šancu bezpečne zastaviť vozidlo. Treba si uvedomiť, že vidieť a byť videný je životne dôležité pre vodičov, ale najmä pre chodcov a cyklistov, ktorí pri nehode doplácajú zdravím a neraz i životmi. Pre chodcov je veľmi nebezpečné vchádzať na vozovku spoza stojaceho vo­zidla, predovšetkým na zastáv­kach MHD, spomedzi zaparko­vaných áut a na neosvetlených miestach,“ upozornil a dodal, že je dôležité, aby vodiči reš­pektovali práva chodcov na priechode a boli predvídaví. Starší ľudia a deti sú riziko­vé skupiny, často sa správajú nepredvídateľne, preto opatrnosti najmä v okolí škôl, ob­chodných centier, kostolov, ale i kultúrnych a reštaurač­ných zariadení nikdy nie je dosť. V mnohých prípadoch sú nemotoroví účastníci cest­nej premávky pod vplyvom alkoholu a aj z tohto dôvodu je nevyhnutná opatrnosť vodi­čov. Rovnako cyklisti mnoho­krát jazdia na neosvetlenom bicykli, nepoužívajú vhodné doplnkové vybavenie, ako sú blikače, reflexné oblečenie a jazdia po nesprávnej strane vozovky. Výnimočná nie je ani jazda v skupinách vedľa seba, alebo nedanie včasné­ho znamenia zmeny smeru jazdy. Cyklisti, ktorí jazdia po frekventovaných komuniká­ciách, by nemali preceňovať svoje schopnosti a zručnosti a zvážiť riziká, ktoré im hrozia od okoloidúcich motorových vozidiel.

„Aj preto chceme upozorniť nemotorových účastníkov cest­nej premávky, aby za zníženej viditeľnosti pri pohybe po ces­tách, nezabúdali na zásadu byť videní a vyberať si oblečenia svetlejšej farby, poprípade po­užiť vhodné reflexné doplnky,“ vyzval na záver riaditeľ okres­ného dopravného inšpek­torátu Š. Šipula a opätovne žiadal vodičov, ale aj chodcov k zvýšenej ohľaduplnosti po­čas nadchádzajúceho víkendu a Pamiatky zosnulých, kedy bude na cestách zvýšený po­čet vozidiel a chodcov najmä v blízkosti cintorínov. (reš)

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

KultúraPozvánkySpravodajstvo

Prehliadky v Kostole sv. Egídia

Najcennejšia historická pamiatka v centre Popradu, Kostol sv. Egídia bude pre verejnosť dostupná aj počas organizovaných prehliadok. Budú sa konať ...

Nasledujúci článok

Názor

Duálne vzdelávanie pomáha obidvom stranám

Autoservis Chedos Fiat vo Svite dáva šancu aj študentom stredných odborných škôl Dnes je duálne vzdeláva­nie veľmi frekventovaný po­jem. Ako ...
Aktualizované 30.10. 16:32
Názor

Sloboda, demokracia, ľudské práva,voľný trh, korupcia…

Prešlo len tridsať rokov od vtedy, ako sme na námestiach štrngali kľúčami a „bojovali“ za slobodu slova, myslenia, demokraciu, ľudské ...
Názor

Nie je kapitalista ako kapitalista (a už vôbec nie na Slovensku)

Už tridsať rokov nám tu ktosi „buduje“ jediný perspektívny kapitalizmus, ktorý je pre nás vraj oveľa výhodnejší, ako bola bývalá ...
igor
Názor

Igor Matovič má pravdu, tlieskajme mu!

Teraz je namieste vyzývať jeho koaličných partnerov presne tak, ako to oni robili v predchádzajúcom volebnom období. Dokedy budete kryť ...
genocída 2020
Aktualizované 28.10. 01:10
Názor

Premiérovi

Vážený pán Matovič, prosím, dajte obyvateľom SR návod na použitie, ako majú prežiť v týchto krutých časoch, ktoré nám pripravujete ...
Názor

VERUM EST IPSUM FACTUM - to čo sa stalo, je pravda

V tradičnej teórii medzinárodných vzťahov (IR – International relations) sa k štátom pristupuje z empirického hľadiska pomocou metód a terminológií, ...
Názor

Sme národ pokrytcov

Zo dňa na deň sa mi čoraz častejšie potvrdzuje, že Slováci sa zbláznili, resp. majú hlavy mainstremom tak vygumované, že ...
Názor

Kam to spejeme?

Neverím vlastným očiam a ušiam, čo sa to za ostatný čas deje na Slovensku. Už dávno viem, že Slovensko je ...
NázorSpravodajstvo

SME VO VOJNE !

JUDr. Krajníková verejne prostredníctvom INFOVOJNY vyzvala a zaúkolovala ministerku Kolíkovú, keďže je (aj) jej zamestnankyňou, o okamžité zverejnenie na stránke ...
Názor

Čo bolo skutočnou príčinou invázie vojsk Varšavskej zmluvy do Č-SSR v roku 1968?

Dalo sa jej nejako zabrániť? Aby sme lepšie chápali isté dejinné  udalosti a súvislosti k ním vedúce, a teda aj  ...
Názor

Revolúcia? Áno, ale aká...

Posledný geopolitický vývoj v globálnom merítku je akosi tehotný „revolúciami“. Najčastejšie tými farebnými. Potrebné je ozrejmiť si samotný pojem a ...