SLOVENSKÉ TELEVÍZNE PSYCHOVIANOCE

1. februára 2022

Aj vám sa zdalo, že vianočná kampaň DARUJME VIANOCE pôsobila nevhodne na psychiku (nielen) detí?

Počas Vianoc išli medzi rozprávkami kampane, ktoré vyzývali na očkovanie. Ako som už avizovala, máme uzavretú skupinku, kde sú desiatky ľudí z rôznych krajín, rôzneho vzdelania, rôzneho postavenia. Kampaň nás šokovala a rozhodli sme sa, že nebudeme sedieť so založenými rukami. Viacerí sme podali sťažnosť a prišlo vyjadrenie komisie.

Ak ste už zabudli, že vôbec nejaké Vianoce boli, tak v kampani Ministerstva zdravotníctva vystupovali okrem iného aj deti, ktoré sa museli vyrovnať s faktom, že otec mohol ešte žiť, ak by sa dal včas očkovať. Toto celé išlo medzi rozprávkami a v hlavných vysielacích časoch.

videá TU

Tu je odpoveď Rady pre vysielanie:

Komisia hlasovaním rozhodla, že TV spoty: „Darujme si Vianoce“, zadávateľa: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sú v rozpore s ustanoveniami čl. 10 ods. 3 vo vzťahu k čl. 51 a čl. 13 ods. 1 vo vzťahu k čl. 51 Kódexu a sťažnosti sťažovateľov sú čiastočne opodstatnené.

Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. b) bod v. Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy alebo k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.

Sťažnosť – text:

Jedná sa o súbor 3 reklamných spotov zameraných na očkovanie proti Covid-19. Zadávateľom reklamy je Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Žiaľ naraz je možné poslať len 1 prílohu, ale nieje problém v prípade potreby doposlať aj ostatné. Čl. 10 Všeobecne o reklame (2) Reklama musí byť pravdivá, slušná a čestná.

V uvedenej reklame sa uvádza, že takmer 82% pacientov nie je zaočkovaných. Táto informácia je hrubo zavádzajúca. Pacienti vrátane pacientov v nemocniciach a na JIP trpia rôznymi typmi ochorení, z ktorých väčšinu nie je možné riešiť očkovaním.

Väčšina ľudí na Slovensku očkovaná je a viac-menej všetci dostali očkovacie látky, ktoré sa podávajú ako povinné očkovanie. Reklama neuvádza typ ochorenia, pracuje s tým, že si človek podvedome vybaví aktuálnu situáciu týkajúcu sa ochorenia covid. Čl. 12 Čestnosť reklamy (1) Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.

Reklama využíva všeobecnú nevedomosť či neschopnosť bežných spotrebiteľov pracovať s percentami a štatistikami. Do podvedomia podsúva pocit, že pravdepodobnosť ochorenia je 82%. Pracuje s motívom smrti u človeka, ktorý nespadá do rizikovej kategórie. Odhadovaná Case Fatality Rate (CFR) podľa WHO sa pohybuje okolo dvoch až troch percent (priemer z všetkých vekových kategórií), odhadovaná Infection Fatality Rate (IFR) sa pohybuje pod hranicou 1%.

Čl. 13 Spoločenská zodpovednosť reklamy (1) Reklama nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu. Reklama bezdôvodne vytvára pocit strachu zo smrti mladého človeka (odhadovaný vek cca 40 rokov), u ktorého sa pravdepodobnosť úmrtia v prípade ochorenia pohybuje okolo jedného percenta. Reklama je púšťaná v čase, kedy televíziu pozerajú aj malé deti a vyvoláva strach, zdesenie a nočné mory.

Vzhľadom na vyššie uvedený argument ohľadom percent uvedená reklama porušuje aj nasledovné body: Čl. 14 Pravdivosť reklamy (1) Klamlivá reklama je neprípustná; za klamlivú reklamu sa považuje reklama, ktorá najmä b) sprostredkúva nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom informácie podstatné pre priemerného spotrebiteľa na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie (6)

V reklame sa nesmie opomenúť podstatná informácia, ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie o obchodnej transakcii; pri posudzovaní rozsahu spotrebiteľovi sprostredkovaných informácií sa zohľadňuje aj použité komunikačné médium.

(7) Reklama nesmie zneužívať výsledok výskumu alebo prieskumu, ani údaj alebo záznam z technického, odborného alebo vedeckého informačného zdroja alebo publikácie. (9) Reklama nesmie obsahovať štatistiku (štatistické údaje), výsledky prieskumu ani výsledky výskumu prezentované spôsobom, ktorým sa zveličuje alebo nepravdivo rozširuje platnosť reklamného tvrdenia.

Štatistika (štatistické údaje), výsledky prieskumu a výsledky výskumu použité v reklame musia byť aktuálne, ak je to obvyklé a možné, a pre priemerného spotrebiteľa jasne identifikované, a to najmä uvedením ich zdroja a relevantných časových údajov.

Reklama uvádza, ze zomrelo 15 000 ľudí na covid. Avšak toto číslo je vzhľadom na nepresnosť diagnostických testov (najma antigénové rýchlo testy ale aj nie celkom diagnosticky presné PCR testy) nepresné, nakoľko mnoho pacientov malo ako primárnu príčinu smrti inú komorbiditu, na ktorú mohli byt v minulosti liečení, veľký vplyv na to mal tiež vysoký vek pacienta, jeho poly- či multimorbidita, prípadne iné skryté diagnózy, ale neraz stačil samotný pozitívny covid test a v prípade smrti sa ako príčina smrti uviedla diagnóza covid-19, čo je vo veľa prípadoch zavádzajúce a smerujúce k nepresnej štatistike o miere úmrtí na covid.

Čl. 40 Všeobecné ustanovenia o reklame liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov (4) Neprípustnou je aj reklama a) liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo veterinárny lekársky predpis, b) liekov, ktoré sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, ak nie je Kódexom ustanovené inak, Čl. 41 Vysielanie reklamy liekov a reklamy zdravotných výkonov (2) V rozhlasovom alebo televíznom vysielaní je reklama zdravotných výkonov uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia neprípustná. Reklama porušuje uvedené body vzhľadom na to, že očkovanie sa uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia.

Čl. 42 Ochrana spotrebiteľov v reklame liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov (1) Reklama liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov nesmie obsahovať údaje vedúce k mylnému hodnoteniu vlastného zdravotného stavu. Reklama u spotrebiteľa vyvoláva pocit, že na infekciu respiračného traktu (ktorej názov ani nie je v reklame presne uvedený) človek určite zomrie.

Čl. 50 Maloletí účinkujúci (2) Účinkovanie alebo iné vystupovanie detí v reklame nesmie zneužívať prirodzené cítenie dospelých ľudí voči deťom. Reklama zneužíva ochranný postoj dospelého človeka voči deťom, podsúva pocit, že ochorenie, na ktoré cieli, deti vo vysokom percente oberie o rodiča.

Celý dokument a nález nájdete TU Arbitrážny nález 

Pripravila: Martina Valachová 40plus.sk
Zdroj videí: sociálne siete

Poteší nás, ak vás článok obohatil o iný uhol pohľadu a ďakujeme vopred, ak podporíte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova na náš účet v ČSOB IBAN:SK80 7500 0000 0040 1415 4359     

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Spravodajstvo

Otvorený List poslancom NR SR

OZ Pán Občan Je potrebné najprv verejne a nahlas, na všetkých tých verejných protestoch a zhromaždeniach, odmietnuť Legendu o novembri ...

Nasledujúci článok

Za zrkadlom

Mimozemské intervencie na Zemi

Andrea Svobodová Křešová v rozhovore o minulosti a aj o súčasných mimozemských intervenciách na Zemi Pani Andrea hovorí o spolupráci ...
Aktualizované 30.9. 00:14
Spravodajstvo

Sudca spolupracuje s tajnou službou?

Vážení fanúšikovia, iba vďaka Žilinkovi, Mazákovi, Šikutovi a Sudcovskej rade pri Najvyššom súde môže Kliment v mene Slovenskej republiky v sudcovskom talári i naďalej ...
Spravodajstvo

Robert Fico posiela odkaz prezidentovi ČR Petrovi Pavlovi: Prečo, pre Boha, a to sa pýtam s plnou vážnosťou!

Na snímke predseda Smeru-SSD Robert Fico Prinášame vám vyjadrenie Roberta Fica (Smer SSD) „Vážený pán prezident Českej republiky, zaznamenal som, ...
Aktualizované 29.9. 14:26
Spravodajstvo

Americký pobehaj vo funkcii veľvyslanca na Slovensku Rana mi vbehol do rany…

So záujmom som si prečítal článok na Hlavných správach… TU …a dopĺňam čo Rana nepovedal alebo zamlčal vrátane našich súčasných ...
Aktualizované 29.9. 23:45
Spravodajstvo

Čo sa ukrýva v štedrom darčeku z Nórska? Žeby vakcína pod pseudonymom "omega-3"?

Slovensko kamióny plné imunity Zdroj: NaturaMed Pharmaceuticals Médiami sa šíri informácia, že z Nórska mieria na Slovensko kamióny plné omega-3, ...
Spravodajstvo

159. VÝROČIE NARODENIA ANDREJA HLINKU

Michael Ochs Archives/Getty Images Andrej Hlinka, jedna z najvýznamnejších a najmilovanejších osobností slovenského národa, sa svojou charizmou, genialitou, pracovitosťou a vytrvalosťou natrvalo zapísal ...
Spravodajstvo

JUDr. Štefan Harabin hosťom v TV Slovan

Štefan Harabin o nových pozitívnych aktuálnych rozhodnutiach na súde voči antirúškarom, ktorí nepodľahli koviddiktatúre a správali sa podľa toho ako ...
Spravodajstvo

Civilizovaný svet je v šoku!

Celý civilizovaný svet v šoku! Parlament NATO freneticky skandoval, keď Zelenskyj a Trudeau vzdávali hold členovi SS, ktorý sa v roku ...
Spravodajstvo

Čaputová a Ódor chcú na Slovensku Islamský kalifát?

JUDr. Štefan Harabin Podľa Hamrana nemá polícia SR potenciál na ustráženie našich hraníc… nemal by sa zamyslieť nad svojou kompetenciou? ...
Spravodajstvo

Comirnaty Omicron XBB.1.5? To čo je? Nové šialenstvo predo dvermi?

Milí priatelia, chcem veriť tomu, že snáď už iba samovrah sa dá očkovať! Ministerstvo zdravotníctva SR spúšťa očkovanie novou adaptovanou ...
Aktualizované 1.10. 00:40
Spravodajstvo

EÚ podpisuje drakonický zákon proti slobode prejavu, aby „policajtoval“ celý internet a odstránil webové stránky obsahujúce „neschválený“ prejav!

AUTOR: Ethan Huff E. Huff: EÚ PRIJALA ZÁKON NA CENZÚRU CELÉHO INTERNETU A VYPÍNANIE STRÁNOK, KTORÉ OBSAHUJÚ NEPOVOLENÉ NÁZORY. Zatiaľ ...