Na Slovensku pominuli dôvody na vyhlásenie núdzového stavu, tvrdí bývala zástupkyňa Slovenska pred Európskym súdom pre ľudské práva

11. novembra 2020

Bývala zástupkyňa SR pred Európskym súdom pre ľudské práva (ESĽP) JUDr. Marica Pirošíková, ktorá je v súčasnosti advokátka a zároveň pôsobí na Právnickej fakulte UMB v Banskej Bystrici, na základe výsledkov celoplošného testovania konštatuje, že na Slovensku nie sú splnené podmienky ústavného zákona, podľa ktorého možno núdzový stav vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas. Preto by vláda podľa tejto skúsenej právničky mala konať, v opačnom prípade sa vystavuje riziku podávaniu sťažností občanov SR na ESĽP.

Stanovisko JUDr. Marice Pirošíkovej, ktoré nám poskytla, prinášame v plnom znení:

Podľa odseku 1 článku 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu môže vláda vyhlásiť núdzový stav len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k ohrozeniu života a zdravia osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie.

Núdzový stav možno vyhlásiť len na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území. Podľa odseku 2 tohto článku možno núdzový stav vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní.

Vláda Slovenskej republiky prijala 28. októbra 2020 uznesenie vlády Slovenskej republiky k návrhu na ďalšie rozšírenie opatrení v rámci vyhláseného núdzového stavu podľa článku 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. Uznesenie vlády nadobudlo účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky 29. októbra 2020.

Po  celoplošnom „dobrovoľnom“ testovaní je zrejmé, že vyhlásený núdzový stav pre celé územie Slovenskej republiky, ktorý má dopad na všetky sféry života jednotlivcov nachádzajúcich sa našom území, je v rozpore so zásadou proporcionality, pretože za súčasnej situácie nemožno tvrdiť, že verejný záujem na ochrane zdravia prevyšuje nad uvedenými individuálnymi právami jednotlivcov.

V rámci plošného testovania uskutočneného 31. októbra 2020 a 1. novembra 2020 bolo z počtu 3 625 332 otestovaných občanov SR vyhodnotených 38.359 občanov ako pozitívnych na ochorenie COVID-19. Ide o 1,06 percenta pozitívne testovaných občanov, ktorí sú v karanténe (v 2. kole 7- 8 novembra 2020 v 45 okresoch bolo z počtu 2 044 855 otestovaných  ľudí pozitívnych 13 509, čo predstavuje 0,66 percenta).

Vzhľadom na tento výsledok nie je možné dospieť k záveru, že v Slovenskej republike sú splnené podmienky odseku 2 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z., podľa ktorého možno núdzový stav vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas. Vláda však uvedené dáta, ako aj podmienky ústavného zákona zjavne ignoruje, vyhlásený núdzový stav na celom území SR naďalej trvá a neprimerané a nezákonné zasahovanie do základných ľudských práva a slobôd pokračuje. Vzniknuté nebezpečenstvo nemožno považovať ani za skutočné ani za bezprostredné.  Ani za také, ktorého  účinky zahŕňajú celý národ.

Komunity občanov, ktoré by mohli byť ohrozené, sú izolované. Nie je preto možné dospieť k záveru, že nebezpečenstvo je tak výnimočné, že bežné opatrenia alebo obmedzenia, ktoré povoľuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (EDĽP) na ochranu bezpečnosti, zdravia a verejného poriadku, sú úplne nedostatočné. V intenciách uvedeného preto núdzový stav vyhlásený pre všetky sféry spoločenského života a na celom území SR, výrazne obmedzujúci základné práva a slobody obyvateľov SR, v teste proporcionality neobstojí.

Každá krajina má svoju vlastnú definíciu okolností, ktoré by mohli viesť k stavu núdze, ako aj postupov, ktoré treba dodržiavať, obmedzení „núdzových“ právomocí alebo práv, ktoré je možné pozastaviť. Boli však vypracované medzinárodné normy, ktoré môžu poskytnúť užitočné usmernenie.

V prípade „Lawless“ ESĽP zadefinoval pojem „verejná pohotovosť ohrozujúca život národa“ ako „výnimočnú situáciu alebo núdzovú krízu, ktorá postihuje celé obyvateľstvo a predstavuje hrozbu pre organizovaný život komunít, z ktorých sa skladá štát“. Neskôr  ESĽP vo veci „Brannigan a McBride“ uviedol,  že „z dôvodu ich priameho a nepretržitého kontaktu s naliehavými potrebami súčasnosti sú vnútroštátne orgány v zásade v lepšej pozícii ako medzinárodný sudca, pokiaľ ide o rozhodovanie o existencii stavu núdze a povahu a rozsah výnimiek potrebných na jeho odvrátenie.

V tejto súvislosti by sa preto mala ponechať veľká miera voľnej úvahy vnútroštátnym orgánom. Zmluvné strany napriek tomu nepožívajú neobmedzenú právomoc voľnej úvahy. Je na ESĽP, aby rozhodol, či členské štáty okrem iného prekročili rámec „rozsahu, ktorý striktne vyžaduje naliehavosť“ krízy. Vnútroštátnu mieru voľnej úvahy teda sprevádza európsky dohľad.

Bývalá Európska komisia pre ľudské práva definovala charakteristiky, ktoré musia popisovať situáciu, aby mohla byť považovaná za núdzový stav:

– nebezpečenstvo musí byť skutočné alebo bezprostredné;

– jeho účinky musia zahŕňať celý národ;

– musí byť ohrozený život organizovanej komunity;

– kríza alebo nebezpečenstvo musia byť výnimočné, to znamená, že bežné opatrenia alebo obmedzenia, ktoré povoľuje EDĽP na ochranu bezpečnosti, zdravia a verejného poriadku, musia byť úplne nedostatočné. V roku 1961 už ESĽP zdôraznil, že situácia musí byť „hrozbou pre organizovaný život komunity“.

Stav núdze je teda stav, ktorý musí byť výnimočný a dočasný. Nesmie trvať dlhšie ako samotné trvanie núdze. Rovnako ako ESĽP, aj Benátska komisia zdôrazňuje, že stav núdze je možné predĺžiť iba na základe „procesu nepretržitých úvah […], ktorý si vyžaduje neustále preskúmanie potreby núdzových opatrení“. Okrem toho je v priebehu stavu núdze nutné preukázať, že akékoľvek ďalšie obmedzenia práv sú v demokratickej spoločnosti nevyhnutne potrebné, t. j. zodpovedajú naliehavej spoločenskej potrebe, pri ktorej verejný záujem prevažuje nad záujmom jednotlivca. V opačnom prípade zásah štátu do základných ľudských práv a slobôd  nemožno považovať za primeraný.

Benátska komisia, podobne ako judikatúra ESĽP, tiež poukazuje na dôležitosť zásady proporcionality. Táto požiadavka sa musí vzťahovať tak na rozhodnutia o zákaze vychádzania a ich vykonávanie a na súvisiace opatrenia, ktoré môžu mať vplyv na iné práva a slobody, ktoré môžu pozostávať z ďalších obmedzení, ktoré môžu byť uvalené na obyvateľstvo počas zákazu vychádzania, napríklad zatvorenie škôl alebo podnikov, obmedzenia poskytovania verejných služieb alebo zákazy verejných podujatí alebo bezpečnostných operácií vykonávaných v tejto súvislosti štátnymi orgánmi.

Rovnako ako samotný zákaz vychádzania, všetky tieto opatrenia musia byť primerané hrozbe a jej bezprostrednosti, nesmú trvať dlhšie ako samotná hrozba a musia sa vzťahovať iba na regióny, ktoré sú ňou postihnuté.

Stav núdze je teda stav, ktorý musí byť výnimočný a dočasný. Nesmie trvať dlhšie ako samotné trvanie núdze a nesmie sa stať trvalým. Rovnako ako ESĽP, aj Benátska komisia zdôrazňuje, že stav núdze je možné predĺžiť iba na základe „procesu nepretržitých úvah […], ktorý si vyžaduje neustále preskúmanie potreby núdzových opatrení“.

Vzhľadom na výsledky prvého, ako aj predbežné výsledky druhého kola testovania nie sú v Slovenskej republike splnené podmienky ústavného zákona, podľa ktorého možno núdzový stav vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas. Pretrvávajúce zásahy do základných ľudských práv a slobôd sú v rozpore s ústavným zákonom, ako aj s medzinárodnými štandardami, pretože nespĺňajú podmienku primeranosti, t.j. nezodpovedajú naliehavej spoločenskej potrebe, pri ktorej verejný záujem prevažuje nad záujmom jednotlivca.

Vláda by mala konať, pretože v opačnom prípade hrozí podávanie sťažností na ESĽP, keďže  jednotlivci nemajú k dispozícii, pokiaľ ide o vzniknutú situáciu, žiaden účinný prostriedok nápravy.

Zdroj: bystricoviny.sk

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Spravodajstvo

Vláda spolkovej krajiny Berlín potvrdila štátny korona podvod: PCR testy nemôžu preukázať infekciu

Týmto úrad oficiálne prehlasuje, že v Spolkovej republike Nemecko dochádza k rozsiahlemu podvodu. Ministerstvo zdravotníctva spolkovej krajiny Berlín (Senatsverwaltung für Gesundheit, ...

Nasledujúci článok

Spravodajstvo

Fico, Kotleba, Pellegrini a Taraba vládu Matoviča môžu okamžite povaliť. Povýšia opoziční poslanci blaho slovenských občanov a štátu nad vlastné poslanecké benefity?

JUDr. Harabin sa zamýšľa nad momentálnou vážnou situáciou, pred ktorou stojí Slovensko. Budúci týždeň v utorok 17. 11. 2020 je ...
Spravodajstvo

AKTUALIZÁCIA o pokusoch o atentát na Trumpa

Je pozoruhodné, ako málo sa v médiách hovorí o pokuse o atentát na Trumpa Mysleli by ste si, že prezidentovi, ...
Aktualizované 20.1. 23:25
Spravodajstvo

Róbert Švec: Počet podpisov pod petíciu za vyhlásenie referenda utešene stúpa  

Slovenské Hnutie Obrody rozbehlo 29. júla 2024 petičnú iniciatívu, ktorej cieľom je čo v najkratšom čase vyzbierať minimálne 350-tisíc podpisov ...
Aktualizované 21.1. 00:31
Spravodajstvo

Zelensky a Šimečka – konšpiračné stretko proamerických komediantov a outsiderov

Stretnutie bývalého prezidenta Ukrajiny Zelenskeho, ktorému uplynul mandát a Šimečku, organizátora politického prevratu na Slovensku Tieto dve osoby majú spoločné ...
Aktualizované 23.1. 01:59
Spravodajstvo

Trefená hus zagágala... zmajdanieva sa?

Trefená hus zagágala… na Sorosa a jeho záujmy napojená neziskovka zverejnila mail, v ktorom dávala inštrukcie progresívnym revolucionárom, aký scenár ...
Aktualizované 20.1. 23:36
Spravodajstvo

Inaugurácia 47. prezidenta USA Donalda J. Trumpa

Republikán Donald Trump sa v pondelok po zložení prísahy oficiálne stane v poradí 47. prezidentom Spojených štátov. Ruský prezident Vladimir ...
Spravodajstvo

V celej EÚ platí zákaz povinnosti očkovania

Všetko má svoj čas, v celej EÚ platí zákaz povinnosti očkovania podľa rozhodnutia Rady Európy z 27. januára 2021. Rada ...
Aktualizované 23.1. 01:36
Spravodajstvo

Šimečka zúri, koalícia mu vytrela zrak?

Sorosov sluha a nebezpečný extrémista Šimečka zúri. Predseda PS, ktorý počas štúdia v zahraničí napísal manuál na uskutočňovanie majdanov a ...
Spravodajstvo

Kto je za pokusom o útok na Turkish Stream?

Stály predstaviteľ Ruska pri OSN Vasilij Nebenzya uviedol, že útok na Turecký prúd bol vykonaný za účasti Spojených štátov a ...
Aktualizované 20.1. 23:25
Spravodajstvo

Robert Fico a turecký prezident Erdogan podpísali memorandum o spolupráci...

Kto mal znova pravdu? JUDr. Štefan HARABIN! JUDr. Štefan Harabin: „Fico už priznal verejne, že Slovensko nemôže organizovať mierový summit, ...
Aktualizované 21.1. 22:53
Spravodajstvo

Za ďalší opozičný pokus o prevrat nesie zodpovednosť aj časť zmanipulovaných psychológov a psychiatrov – a to je hanba!

Nikdy by som si nemyslel, že aj časť psychológov a psychiatrov sa nechá zmanipulovať a opozíciou zatiahnuť do mocenského boja. ...