Neprehliadnuteľní účastníci cestnej premávky

17. októbra 2016

Na cestách sú neprehliadnuteľné a u ostatných účastníkov cestnej premávky vzbudzujú rešpekt. Nákladné auta a autobusy. Pre získanie oprávnenia viesť tieto vozidlá sú stanovené prísnejšie podmienky ako pre osobné auto. Žiadateľ o vodičské oprávnenie na nákladné autá (skupina C) musí mať minimálne 21 rokov a na autobusy (skupina D) 24 rokov. Pre obe skupiny zároveň platí, že žiadateľ už musí byť držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Aj pri samotných záverečných skúškach v autoškole absolvujú budúci vodiči nákladných áut a autobusov iné testy ako na osobné auto a zároveň musia získať väčší počet bodov (minimálne 53 z 55) ako pri testoch na osobné auto (minimálne 50 z 55). Navyše na nich čaká skúška z konštrukcie vozidla a taktiež musia absolvovať psychotesty. To však nie je všetko, ak aktívne jazdia, musia každých 5 rokov absolvovať psychotesty a lekársku prehliadku. Ich závery musia byť samozrejme kladné.

Aj keď v prípade vodičov nákladných áut a autobusov ide zväčša o vodičov – profesionálov, ani im sa dopravné nehody nevyhýbajú. Od začiatku tohto roka až do konca septembra evidujeme na cestách Prešovského kraja celkovo 1 496 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 22 osôb, 146 ľudí sa zranilo ťažko a 677 ľahko. Vodiči motorových vozidiel zavinili 1 317 z celkového počtu dopravných nehôd.

Vodiči nákladných motorových vozidiel pritom zavinili 120 dopravných nehôd s následkami 1 osoba usmrtená, 9 zranených ťažko a 60 ľahko. Najčastejšími príčinami nehôd nákladných áut bolo na prvom mieste porušenie povinnosti vodiča (43 DN), na druhom nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami (12 DN) a nesprávny spôsob jazdy (12 DN) a na treťom nedovolená rýchlosť jazdy (11 DN).

reflexne_prvkyVodiči autobusov zavinili za spomínané obdobie 8 dopravných nehôd, bez usmrtenej osoby. Ťažko sa zranila 1 osoba a ľahko 21. Ak sa pozrieme na príčiny dopravných nehôd autobusov, tak 2 nehody boli z dôvodu porušenia povinnosti vodiča, ďalšie 2 z dôvodu nedodržania vzdialenosti medzi vozidlami a ďalšie 2 z dôvodu nesprávneho otáčania a cúvania. Nesprávny spôsob jazdy bol príčinou1 dopravnej nehody a nesprávne predchádzanie bolo príčinou taktiež 1dopravnej nehody autobusu.

Vodiči nákladných áut a autobusov by mali byť zvlášť dôslední v dodržiavaní pravidiel cestnej premávky ako aj predvídaví. Ich veľkosť a váha sú faktormi, ktoré majú výrazný vplyv pri kolíznych situáciách. Brzdná dráha je dlhšia, manévrovateľnosť je náročnejšia a potreba priestoru na ceste väčšia. Následky pri nehodách pritom môžu byť až katastrofálne. Či už pri strete s iným vozidlom alebo aj len samostatne. Zodpovednosť za seba a iných musí byť na prvom mieste.

Okrem dodržiavania základných povinnosti vodičov, maximálne povolenej rýchlosti, bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, správneho spôsobu jazdy, ktoré platia pre všetkých vodičov, by vodiči nákladných áut nemali zabúdať na bezpečné upevnenie nákladu a dodržiavanie hmotnostných limitov. Spolu s vodičmi autobusov by nemali zabúdať aj na dodržiavanie doby jazdy a odpočinku, technický stav a samozrejme zákaz požívania alkoholických nápojov a iných návykových látok pred a počas jazdy. Aj keď sa to môže niekomu zdať nepravdepodobné, stretli sme

sa už aj s prípadmi kedy vodič kamióna s návesom, ale aj vodič autobus s cestujúcimi, jazdili pod vplyvom alkoholu.

V severných a horských častiach Slovenska sme už mali prvý sneh, preto pripomíname, že vodič vozidla je pred jazdou povinný z neho a z nákladu odstrániť kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.  Nákladné vozidlá a autobusy musia byť vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav, v čase od 15. novembra do 31.marca a mimo tohto obdobia v prípadoch, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad, alebo námraza.

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

Pozvánky

„Po gotickej ceste 2“/ Mobilné fotografie Domu Fotografie

Galéria umelcov Spiša v spolupráci s Domom fotografie, o. z. odštartovalo 17. októbra mobilné fotodielne  „Po gotickej ceste 2,“ zamerané ...

Nasledujúci článok

Pozvánky

Pocta Martinovi Martinčekovi

Slovenské národné múzeum,  Spišské múzeum v Levoči, v Radnici na Námestí Majstra Pavla v Levoči sa v stredu 19. októbra o 17. h uskutoční ...
Aktualizované 22.4. 23:29
Spravodajstvo

BARÁNEK – ROSTAS: DVA ODLIŠNÉ POHĽADY NA STRANÍCKY SYSTÉM

Diskusné vstupy T.E. Rostasa na česko-slovenskom debatnom fóre o budúcnosti vývoja Európy na verejnom podujatí Zuberecké chodníčky, 19.4. -21.4.2024 Spor ...
Spravodajstvo

Málo ľudí rozumie tomu, čo všetko predchádzalo začiatku - Igor Bratčikov

Igor Bratčikov, veľvyslanec RF v SR Málo ľudí na Slovensku rozumie tomu, čo všetko predchádzalo začatiu Špeciálnej vojenskej operácie Ruskej ...
Aktualizované 21.4. 02:31
Spravodajstvo

Šefčoviča na post eurokomisára za SR opäť Fico navrhne?

Vážení priatelia, Fico navrhuje otvorene a verejne probanderovského lotra Ševčoviča, aby nás zastupoval v Európskej Únii. Štefan Harabin Pretláčateľ Green ...
Spravodajstvo

Konšpiračné výrony a hoaxy Aktualít

Aktuality zo Sorosovej stajne médií napísali článok pod názvom:„10 dôvodov, prečo vyhral Peter Pellegrini“ Považujem za potrebné uviesť niektoré fakty ...
Spravodajstvo

Všetko je inak: Orbán, Fico, Pellegrini - nová politika USA v Európe? Ukrajina, Taiwan...

PROTIPROUD TV vysiela ďalší rozhovor Petra Hájka s vojenským a bezpečnostným expertom Michalom Svatošom, ktorý opäť prináša prekvapivé informácie, ktoré ...
Spravodajstvo

„Nedeľná škola Slavice“ a „Chazarský golem“ na Slovanskom dvore v Alekšinciach

Foto: Eugen Rusnák AUTOR: EUGEN RUSNÁK Víkend na už veľmi dobre známom na celom Slovensku a v zahraničí Slovanskom dvore v Alekšinciach bol ...
Aktualizované 21.4. 02:14
Spravodajstvo

STOP PANDEMICKEJ ZMLUVE! Gates a WHO chcú pandémiu 2025! STOP pandemickej zmluve s WHO!

MIROSLAV HEREDOŠ uvádza: Fakty o tom, ako sa Bill Gates spolu s WHO pripravujú na pandémiu v roku 2025! Cvičenie ...
Spravodajstvo

Psuedo-vakcíny mRNA: Súčasný výskum

Nová práca publikovaná v časopise PLOS One, veľmi vysoko hodnotenom časopise, si zaslúži preskúmanie. Štúdia publikovaná v tomto článku dokumentuje, ...
Aktualizované 22.4. 00:19
Spravodajstvo

Harabin: O ilegálnom Pakte o ilegálnej migrácii

Harabin o ilegálnom Pakte o ilegálnej migrácii: „EÚ smie upravovať iba legálne procesy migrácie. Otázky vstupu na naše územie, či ...
Aktualizované 21.4. 21:42
Spravodajstvo

Chce Fico naozaj, aby platilo právo?... Mazák ho tiež pošliapaval?

Harabin: Ako to s právom myslí súčasná koalícia? Na vážne prešľapy nereaguje… „Právo nemôže byť postavené na nepráve,“ stále dookola ...